Jobbiga tankar/katastroftankar

Moderator: Moderator 1

User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Jobbiga tankar/katastroftankar

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 16 Jul 2023, 08:54
Geta wrote: 16 Jul 2023, 08:52 Jag läste om en läkare som varken såg eller hörde. Hon åkte till Schweiz och fick dödshjälp.
Svårt att föreställa sig att varken se eller höra. Blir nog väldigt ensamt.
Finns en person här på Ersboda som är både blind och döv. Han kommunicerar
med andra genom tecken på händerna.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbiga tankar/katastroftankar

Post by Zoidar »

Är rädd att andra blir sjuka eller råkar ut för olyckor pga mig. Jättejobbiga tankar! T.ex. fick min psykolog på Mindler blodsjukdom och min brors frus häst trampade på något vasst och behövde opereras. :|

Jag är jätterädd för att skada människor... :(

Finns det någon diagnos på det?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbiga tankar/katastroftankar

Post by Zoidar »

Ett inslag i din ångest är mycket skrämmande tankar om att skada andra. Ofta upplevs den typen av tankar som påträngande och impulsartade. De har som gemensamt tema att någon katastrof ska inträffa. Trots att man förnuftmässigt inser att tankarna är orimliga, utlöser de mycket rädsla och stress. Och mycket tid går åt för att tala förnuft med sig själv och försöka få bort, om och om igen, den ångest som de utlöser. Inom psykologin kallas den här typen av tankar för tvångstankar.
https://www.psykologiguiden.se/fragor-o ... 4lpa%20dig.

Det där känner jag igen! :|
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbiga tankar/katastroftankar

Post by Zoidar »

Nu fick jag veta att min förra psykolog på Mindler inte återkopplat. Vad kan ha hänt? Är hon döende sjuk nu? Hon som ska föda barn. Tänk om barnet dör pga mig. Så sjuka är mina tankar. :(

Min psyksjuksköterska snappar inte upp detta. Jag är duktig på spela frisk. :|
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbiga tankar/katastroftankar

Post by Krokus »

Jag har något minne av att Sertralin är bra mot tvångstankar.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbiga tankar/katastroftankar

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 07 Aug 2023, 13:12 Jag har något minne av att Sertralin är bra mot tvångstankar.
Jag har sertralin 50mg. Iof skulle man kunna höja dosen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Jobbiga tankar/katastroftankar

Post by Hercules723 »

Kämpa inte emot dina tankar, låt dem bara passera, Zoidar. Det är inte verkligt. Gör inga inlägg om det, det blir bara återkopplingar. Slutligen frigörs du från dem.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Jobbiga tankar/katastroftankar

Post by amandara »

Jag hade 50 mg sertralin och det funkade bra. Så slutade jag snusa och blev deprimerad. Dosen höjdes först till 100 mg och sen till 150 mg, som jag har nu. För mig är sertralin bästa antidepp medicinen. Men vi funkar alla lite olika. Sertralin hjälpte mig mot tinnitus.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbiga tankar/katastroftankar

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 07 Aug 2023, 16:44 Kämpa inte emot dina tankar, låt dem bara passera, Zoidar. Det är inte verkligt. Gör inga inlägg om det, det blir bara återkopplingar. Slutligen frigörs du från dem.
Jag vet inte. När jag berättar om dem blir det en form av verklighetsprövning. Tror det hjälper mig att se orimligheten.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Jobbiga tankar/katastroftankar

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 07 Aug 2023, 20:20 Jag vet inte. När jag berättar om dem blir det en form av verklighetsprövning. Tror det hjälper mig att se orimligheten.
Du gör som du vill. Kanske är lika bra du gör som du brukar. 👍
Post Reply