Klangens test tråd

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Klangen

Klangens test tråd

Post by Klangen »

Klangens%20test%20tr%C3%A5d

En liten övning i koncentration och minne vad gäller spatial information. Det är förmågan att använda information med ögonen tillräckligt länge för att kunna göra olika typer av saker.

Testet förutspår förmåga till exempel dans och schack där synintryck och bearbetning av dessa är centralt för att lyckas!
Klangen

Re: Klangens test tråd

Post by Klangen »

Har funderat mycket över kopplingen mellan minne och förmåga samt hur kan ska skilja på minnes kapacitet och resonemangsförmåga i skolsammanhang.

T.ex. så skriver många att det är viktigare med memorisering i skola och akademiska pursuits.. Inte konstigt kanske då mycket av tiden går ut på att skapa ny kopplingar t.ex. att memorisera ord.

När vi läser så använder vi vårt minne för att skapa ett "span" av hur mycket information vi kan jobba med samtidigt. Detta är vad som mäts när vi gör t.ex. digit-span, spatial span eller andra typer av minnes test.

T.ex. kan jag som har en normal minnesfunktion men hög verbal förmåga använda mig av texter som är ansedda för normal minnes kapacitet. Det man ser är att längden på meningarna får betydelse för hur väl jag kan ta till mig formatet. Alltså behöver jag en kortare meningsstruktur för att lära mig bättre.

Resonemangsförmågan speglar vår förmåga att använda den information vi har i minnet till något konstruktivt, t.ex. att dra slutsatser eller skapa sammanhang.

Eftersom mänsklig begåvning innehåller så många olika aspekter kan man anta att vi behöver dessa förmågor på olika sätt! T.ex. kan man se att förmågan att använda "spatialt minne" har en funktion vid läsning eftersom vi ska hålla reda på handlingen som är hur vi visualiserar händelser på rad.

Min uppfattning är att verbalt minne ger oss "slots" beroende på hur många enheter vi kan minnas och att den verbala intelligensen fyller dom här slotsen på olika vis. Det som är intressant är att läsförståelse har att göra med verbal förståelse på det viset att vi kan läsa en mening med information som fyller våra slots men på något vis ska vi göra mening av den information vi fått och då är det resonemangsförmåga som används.
Klangen

Re: Klangens test tråd

Post by Klangen »

Liten kaveat är att chunking är vår förmåga att skapa meningsfulla helheter av detaljer det blir som en del i vår förmåga till att resonera och när man försöker göra tester på folk som utövar chunking så ökar prestationsförmågan radikalt.

Det finns forskning som pekar på att våran minnesförmåga endast är 3-4 enheter och att resten blir vår förmåga att koppla ihop information till meningsfulla enheter!..

En fråga är kanske varför vi är så olika i vår minnesförmåga och varför man separerar minnes förmåga som något enskilt från andra komponenter och jag undrar egentligen om minne är en funktion eller flera för vi kan mäta minnesfunktion på flera sätt. På WAIS t.ex. så fanns bara digit span som minnes funktion men tittar man på djupdykningar så kan man nyansera och se att det mått som WAIS kommer med inte har tillräckligt med djup..

Någonstans tror jag att Intelligens är hjärnans förmåga att uppnå meningsfulla beteenden..

Här är Wechslers egen definition av intelligens!
“Intelligence is the aggregate or global capacity of the individual to act purposefully, to think rationally and to deal effectively with his environment” reflects this broader view (Edwards, 1994; Wechsler, 1940).
Post Reply