"Dirty fasting" (smutsig fasta)

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23308
Joined: 10 May 2021, 16:12

"Dirty fasting" (smutsig fasta)

Post by Zoidar »

Dirty fasting är att man tillåter sig kring 100 kcal i fastan. Det kan t.ex. innebära att man tar mjölk i kaffet eller äter en morot.

Idag åt jag grönsakssoppa på ca 100 kcal i mitt fastefönster vilket gör dagens fasta till en "dirty fast".

Här är en video som förklarar.

https://youtu.be/qcxQUwQvtSM
Last edited by Zoidar on 30 Dec 2022, 01:00, edited 1 time in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: "Dirty fasting"

Post by Fantasio »

Jag förstår inte, trots att jag tittade på klippet. Vad är "fastefönster"? Är det tillfällen när man får äta?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: "Dirty fasting"

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 30 Dec 2022, 00:45 Jag förstår inte, trots att jag tittade på klippet. Vad är "fastefönster"? Är det tillfällen när man får äta?
16:8 är t.ex. att man äter sina måltider, hur många de nu är, två, tre, fyra, inom 8 timmar och sen fastar man 16 timmar på vatten, kaffe och te. Dirty fast är att man tillåter sig äta något litet under dessa 16 timmar man fastar (fastefönstret).
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: "Dirty fasting"

Post by Zoidar »

Jag t.ex. äter mina måltider mellan kl.14 på dagen till kl. 22 på kvällen. Resten av tiden fastar jag. Men idag tillät jag mig lite grönsakssoppa då jag egentligen bara får dricka vatten, kaffe och te. Då kallas det "dirty fast" eller "smutsig fasta" på svenska.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: "Dirty fasting"

Post by Fantasio »

Aha! Jag tror jag förstår.
Martina
Litiummedlem
Posts: 352
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: "Dirty fasting" (smutsig fasta)

Post by Martina »

Sockerfria tuggummin kan man unna sig på fastan. Bättre andedräkt när man har ketos. Tror inte det stör. Men klart en del blir hungriga av dem. Men inte jag.
Post Reply