När läkemedel saknas på apoteken (Expressen)

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: När läkemedel saknas på apoteken (Expressen)

Post by Safir »

Richard wrote: 19 Jan 2023, 17:59 Det skrevs på Flashback att Alimemazin var slut igen; https://www.flashback.org/t3501630 Jag hade bara till ikväll, men min läkare ringde idag o vi kom överens om han skriver ut ett nytt recept o att jag skulle kolla med apoteket. Jag var på apoteket för en timme sen, o det var bara den ena sorten Alimemazin som var slut. Så jag fick min medicin idag. Annars föreslog jag att få Propavan istället o det lät rimligt sa han, men Alimemazin fanns som sagt.
Kollade på fass och här finns den inte (kapslarna) men läkemedelsverket har utfärdat dispens för norska förpackningar så det kommer nog in snart, får man hoppas.
Tur att jag har två oöppnade burkar hemma …
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35964
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När läkemedel saknas på apoteken (Expressen)

Post by Geta »

Epilepsiföreningen är särskilt oroliga, när det saknas mediciner. De
kan då inte leva ett normalt liv.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35964
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När läkemedel saknas på apoteken (Expressen)

Post by Geta »

Idag i början av Fråga doktorn togs det upp när läkemedel saknas på
apoteken:

https://www.svtplay.se/video/eXAGA2r/fr ... vall-18-45
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35964
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När läkemedel saknas på apoteken (Expressen)

Post by Geta »

Geta wrote: 19 Jan 2023, 18:28 Diabetesmedicin tar slut, när den skrivs ut för viktnedgång på icke
diabetiker.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... ela-landet
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: När läkemedel saknas på apoteken (Expressen)

Post by Safir »

Hittade ett apotek med alimemazin kapslar men det gick inte att beställa via deras webbutik så provade igen dan efter men det verkade inte funka.
Kollade lagersaldo på fass i morse och ett apotek här nära hade ”fåtal i lager”. Kollade igen nu för några minuter sen och då var det fler som hade ”fåtal i lager”, så den verkar börja komma ut på apoteken igen nu...
Fick sms om att jag kan hämta den så ska göra det i morgon. :thumbup:

Kanske är de norska förpackningarna som kommit till apoteken. Restsituationen på de svenska beräknas ju vara en månad till.
Få se om jag får norska burkar när jag hämtar. :)
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: När läkemedel saknas på apoteken (Expressen)

Post by Koi »

Om det hade gått kunde du fått mina. Kan inte ta dem för jag får halsbränna av dem. Då får jag ta Omeprazol också. Vill inte det.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: När läkemedel saknas på apoteken (Expressen)

Post by Safir »

Koi wrote: 13 Feb 2023, 20:33 Om det hade gått kunde du fått mina. Kan inte ta dem för jag får halsbränna av dem. Då får jag ta Omeprazol också. Vill inte det.
Tack för omtanken!
Fick 200 st så nu klarar jag mig ett tag.
Post Reply