Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Schizofreni »

De senaste timmarna har forumet fått över 50 nya medlemmar, det stora flertalet verkar vara SPAM Botar.
Det skulle nog spara en hel del arbete om samtliga bannades med en gång.

Detta är typen av SPAM svärm och kräver nog att man ser över hur man registrerar sig. Som tidigare påpekat är captcha inget problem för en bot.

Edit:
Stäng ned nyregistreringen och gå till personligt aktiverande i stället. Nu registrerar sig en bot efter varannan minut.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Koi »

Kan man ha en meddelanderuta vid registrering där man förklarar varför man vill vara med. Det är väl svårare för dessa spammare att knäcka. Och manuell hantering av ansökningar.
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Schizofreni »

Koi wrote: 10 Jun 2021, 10:47 Kan man ha en meddelanderuta vid registrering där man förklarar varför man vill vara med. Det är väl svårare för dessa spammare att knäcka. Och manuell hantering av ansökningar.
Ja absolut det låter som ett bra förslag.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23536
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Zoidar »

Jo, något liknande kan ju fungera.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Richard »

Usch...

Ja, har nu raderat alla spam-konton, jag hoppas att ingen riktig medlem råkade komma med. Samt har jag satt att jag måste godkänna ett konto när det registreras, innan man kan börja posta. Innan har man inte ens behövt verifiera sig via e-mail, då det var strul med det. Men det är nog enda sättet att slippa sådana här spam-attacker.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23536
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Zoidar »

Bra jobbat Richard! ⭐
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Schizofreni »

Richard wrote: 10 Jun 2021, 11:12 Usch...

Ja, har nu raderat alla spam-konton, jag hoppas att ingen riktig medlem råkade komma med. Samt har jag satt att jag måste godkänna ett konto när det registreras, innan man kan börja posta. Innan har man inte ens behövt verifiera sig via e-mail, då det var strul med det. Men det är nog enda sättet att slippa sådana här spam-attacker.
Mycket bra!
Jag skulle vilja att du tittar på medlem epeiehav en gång till! En typisk bot i mina ögon.

Kom alla dessa från olika IP eller från samma?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Richard »

Schizofreni wrote: 10 Jun 2021, 11:15
Richard wrote: 10 Jun 2021, 11:12 Usch...

Ja, har nu raderat alla spam-konton, jag hoppas att ingen riktig medlem råkade komma med. Samt har jag satt att jag måste godkänna ett konto när det registreras, innan man kan börja posta. Innan har man inte ens behövt verifiera sig via e-mail, då det var strul med det. Men det är nog enda sättet att slippa sådana här spam-attacker.
Mycket bra!
Jag skulle vilja att du tittar på medlem epeiehav en gång till! En typisk bot i mina ögon.

Kom alla dessa från olika IP eller från samma?
Jag glömde kolla IP innan jag raderade alla, men det är nog inte lönt med IP-ban. De tar sig lätt runt det.

Raderade "epeiehav", då jag tror det är en spam-bot.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Richard »

Koi wrote: 10 Jun 2021, 10:47 Kan man ha en meddelanderuta vid registrering där man förklarar varför man vill vara med. Det är väl svårare för dessa spammare att knäcka. Och manuell hantering av ansökningar.
Det var en bra idé!

Ska se om det går att genomföra!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Richard »

Det fortsätter att registreras konton, men jag tar bort alla med nonsensnamn. Bara de senaste minuterna...

Image

Men de kan som sagt inte posta förrän jag godkänt dom manuellt. Hoppas inte detta kommer att drabba någon seriös nyregistrerad användare.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Schizofreni »

Vare sig "epeiehav" eller "kiravoinc" är raderade! Möjligen oskadliggjorda på annat sätt.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar

Post by Richard »

Schizofreni wrote: 10 Jun 2021, 11:53 Vare sig "epeiehav" eller "kiravoinc" är raderade! Möjligen oskadliggjorda på annat sätt.
Nu bör de vara raderade. Innan var de bara bannade. Banna användare kan jag eller Moderator 1 göra direkt på forumet. Radera användare måste man däremot göra i admin-panelen. Spam-konton tycker jag ska raderas helt, så att t.ex "Antal medlemmar" blir korrekt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply