Kan sorg utlösa en psykos?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Visst är det så, Zoidar. Jag älskar båda mina föräldrar lika mycket när jag tänker efter.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Luusje »

Nobel wrote: 09 Nov 2021, 20:34
Geta wrote: 09 Nov 2021, 20:27 Till exempel att flytta till en storstad, där man inte känner igen sig
kan utlösa psykos.
Det hände mig, fick psykos efter flytt till storstad. Det var nog en bidragande faktor.

Förälskelse kan utlösa psykotiska symtom hos mig. Kanske inte så konstigt med tanke på att hjärnan badar i dopamin under förälskelse
Känner du denna bok om psykos som uppstår när författaren blir förälskat?

https://www.adlibris.com/se/bok/karleks ... 9188867742
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Nobel »

Luusje wrote: 16 Nov 2021, 07:46
Nobel wrote: 09 Nov 2021, 20:34
Geta wrote: 09 Nov 2021, 20:27 Till exempel att flytta till en storstad, där man inte känner igen sig
kan utlösa psykos.
Det hände mig, fick psykos efter flytt till storstad. Det var nog en bidragande faktor.

Förälskelse kan utlösa psykotiska symtom hos mig. Kanske inte så konstigt med tanke på att hjärnan badar i dopamin under förälskelse
Känner du denna bok om psykos som uppstår när författaren blir förälskat?

https://www.adlibris.com/se/bok/karleks ... 9188867742
Har hört talas om boken, men inte läst den. Har du? Något du rekommenderar?
'cause the freak inside controls my mind
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Luusje »

Jag, jag har lyssnat på ljudboken. Tyckte det var en bra beskrivning av en psykos, mycket positiva symptom. Men det kanske är viktigt för dig att avväga om det inte kan vara för mycket trigger av den för dig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Jag känner redan nu att måendet går åt fel håll. Men att bli inlåst och missa mammas död och kanske även begravning är icke ett alternativ.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Nobel »

Varför är det inget alternativ?
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Jag tog farväl av mamma samma dag som hon avled. Klart som korvspad att jag vill gå på hennes begravning. Sedan måste jag hjälpa pappa. Ge honom en cigarett när jag är hos honom, då han inte kan sköta rökningen själv, sitter o leker med tändare och cigg. När pappa hamnar på boende kan jag tillåta mig att ge efter för de obehagskänslor jag har och kanske till och med bli inlagd. Men inte som det ser ut idag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Faktiskt så saknar jag tryggheten på PIVA. Vandra fram och tillbaka i korridoren med låsta dörrar som extra säkerhet för de intagna. Sitta i rökrummet och dra maffiga halsbloss. Mat två gånger om dagen. Men jag vill besöka pappa varje dag på boendet, så då funkar det inte med inläggning. Jag tycker så synd om min lilla pappa, han har blivit så mager. Kommer jag ihåg det ska jag köpa honom en ask choklad imorgon. Bjussa honom på cigaretter blir det också. Måste vara hemskt att bara få kanske tre cigg om dagen.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Cosmos »

Va! Har ni rökrum? Det var längesedan de försvann i den här stan. Istället får man på vissa tider, fyra ggr om dagen, gå ut till specialdesignade rökplatser. Det är små bås med en liten bänk och ett stort askfat. Ligger man på en somatisk avdelning går de flesta ut i nattskjortor och mjukisbyxor. Ligger man med dropp hänger man påsen på en droppställning och tar med sig den ut.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Det finns endast ett rökrum o det är på PIVA. Annars om man är på vanlig avdelning får man gå ut och ställa sig vid en stolpe. I början endast ut med personal efter måltiderna, sedan en gång i timmen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Cosmos wrote: 12 Jun 2021, 17:03 Det är fullt möjligt att få en psykos i samband med sorg. Kallas då för reaktiv psykos.
Det är väl bättre prognos vid reaktiv psykos jämfört med en som hux flux dyker upp? Jag känner mig fullt återhämtad efter min senaste inläggning.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36018
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Geta »

Fantasio,

Du vet varför du inte har mått bra senaste tiden. Du har en anledning.
Då blir det bättre ordning i huvudet och tankarna.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply