Kan sorg utlösa en psykos?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Okej, Geta. Jag har kanske drabbats av en depression efter mina föräldrars bortgång. Jag fick för mig att min whisky var förgiftad och att jag hade en alien i mitt bröst som gnagade på mina organ. Sjukt, men högst verkligt för stunden. 2021 går till historien som mitt sämsta år någonsin då jag drabbades av tre dödsfall.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22949
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 08 Mar 2022, 20:52 Okej, Geta. Jag har kanske drabbats av en depression efter mina föräldrars bortgång. Jag fick för mig att min whisky var förgiftad och att jag hade en alien i mitt bröst som gnagade på mina organ. Sjukt, men högst verkligt för stunden. 2021 går till historien som mitt sämsta år någonsin då jag drabbades av tre dödsfall.
:(
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8084
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by wasp »

Ja! Sog kan utlösa en psykos. När min mamma dött 1998 betedde jag mig konstigt och blev jättepsykotisk ett par år senare.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36689
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Geta »

Jag blev psykotisk efter båda mina föräldrars dödsfall. Det kom inte
på en gång.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Richard »

Jag är rädd för när mina föräldrar dör... :cry:
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Jag känner av oro över att folk stirrar på mig från långt håll. Paranoia och andra symptom har jag och allt går inte att medicinera bort. Sedan när jag går till mataffären passerar jag huset mina föräldrar bodde i och jag brukar titta upp mot fönstren. På så sätt påminns jag dagligen om mina föräldrars bortgång. Så klart jag vill minnas dem, men oftast är det med en tår i ögat, bokstavligen. Jag vill helst minnas de goda dagarna. Jag har sorg och tar mig visst aldrig ur den.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Klankedinken »

Tycker du gör framsteg varje gång du pratar om din sorg Fantasio. Det känns som det alltid har hänt något sen sist du öppnade dig!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Klankedinken wrote: 04 Apr 2022, 19:08 Tycker du gör framsteg varje gång du pratar om din sorg Fantasio. Det känns som det alltid har hänt något sen sist du öppnade dig!
Stort tack, Klankedinken.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Klankedinken »

Iväg och böla med dig!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Jag tittar ofta på fyra bilder av mina föräldrar när jag är inne på Facebook, de ligger på förstasidan, startsidan. Det känns så konstigt att de är borta. Jag tror jag drabbats av en depression.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Jag kan inte påstå att jag kommit över mina föräldrars död, kanske kommer jag aldrig över det. Jag skulle tro att jag ligger i riskzonen att åka på en ny psykos innan året är över. Hoppas jag har fel förstås.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Cosmos »

Fantasio wrote: 10 Apr 2022, 00:50 Jag tittar ofta på fyra bilder av mina föräldrar när jag är inne på Facebook, de ligger på förstasidan, startsidan. Det känns så konstigt att de är borta. Jag tror jag drabbats av en depression.
Alla känslor är inte förbundna med sjukdom Fantasio! I själva verket är sorg den mest gedigna av alla känslor. Jag menar, då känner man på riktigt. En annan äkta känsla är kärlek. Alltid denna motsägelse.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply