Kan sorg utlösa en psykos?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35959
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Geta »

Jag tycker att Fantasio har fått mer energi sedan föräldrarna dog.
Han ringer inte till psykakuten heller.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Cosmos »

Visst är det? Om det är något som kan hålla en person nere i ångest och elände är det föräldrarna. Det blir en befrielse när dessa är borta ur leken. Men naturligtvis ska man inte gå och önska livet ur sina föräldrar för det!
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Jag tar till mig det ni skrivit. Nu slipper jag oroa mig att pappa ska trilla omkull i alla fall. Mamma trodde jag skulle överleva pappa, men så blev det inte.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Klankedinken »

Något jag har gjort är att sörja det liv mina föräldrar gett mig..
Från början studerade jag mig själv genom psykologi för att förstå vad jag var kapabel av
Men sen insåg jag att det bästa riset växer dåligt om jorden inte är näringsrik!
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12243
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by zoegas »

Cosmos wrote: 25 Apr 2022, 20:43 Visst är det? Om det är något som kan hålla en person nere i ångest och elände är det föräldrarna. Det blir en befrielse när dessa är borta ur leken. Men naturligtvis ska man inte gå och önska livet ur sina föräldrar för det!
Blodsband är ingenting för mig. Åt helvete med dem.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Nu har jag inte haft en psykos på flera år och det är jag tacksam för. Men mitt mående försämrades efter mina föräldrars död och vips så blev jag tvångsvårdad på PIVA. Visst kan sorg ställa till det för en och visst kan man få psykos av sorg. Därom råder inget tvivel.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35959
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Geta »

Men nu verkar du ha fått energi.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Det tar jag som en komplimang, Geta. Jag mår rätt bra, men blir påmind om mamma och pappa varje dag. Då går jag in på Facebook och tittar på bilder av dem.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35959
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Geta »

Du klarar mer än du trodde.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Jag upplever ett försänkt stämningsläge. Inte så farligt som depression, men ändå inte bra. Jag saknar mina föräldrar så mycket. Jag bär på sorg och det är en tung börda.
Post Reply