Kan sorg utlösa en psykos?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Tack för era kommentarer.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Jag går som i en dimma. Jag vill att mamma och pappa ska fortsätta leva. Jag tror att pappa ger upp sitt liv rätt snart efter att han hamnat på boende, precis som min morfars storebror gjorde. Han var de fria viddernas man och ville inte sitta i ett litet rum och ruttna bort.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Zoidar »

Jag har också svårt att föreställa mig livet när mina föräldrar går bort. Inget man direkt kan förbereda sig på, hur många gånger man än tänkt på det. Lite orolig jag kommer få en psykos då, fast medicinerna skyddar nog.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Man kanske får en minipsykos som snart går över. Tror det var det jag fick förra månaden. Var ledsen efter kompisens begravning.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Jag bär på en sorg som inte går att medicinera bort. Men sorg är en naturlig reaktion på tragiska nyheter och inget man ska bli inlagd för. Döden är tätt sammankopplad med livet och människor dör varje dag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Jag har slagit rekord i sovande, har gått upp halv sju på kvällen två dagar i rad. Pappa fick världens näsblod, fy fan när diskhon var fylld med rödfärgat vatten och ett tygsjok. Han fick åka till sjukhuset. Jag kommer att förlora båda mina föräldrar inom kort och det smärtar och gör mig främst deprimerad, men har även vissa så kallade positiva symptom. Jag vill ha kvar mamma och pappa resten av mitt liv, jag borde dö innan dem.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Zoidar »

Vad har din pappa för sjukdom Fantasio och hur gammal är han?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Pappa är 81 år och är dement. Han kan till exempel tända fler än en cigarett samtidigt, så därför göms cigaretterna undan för honom. Jag vet att jag kommer att få psykos när mamma och pappa dör.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 01 Nov 2021, 23:45 Pappa är 81 år och är dement. Han kan till exempel tända fler än en cigarett samtidigt, så därför göms cigaretterna undan för honom. Jag vet att jag kommer att få psykos när mamma och pappa dör.
Jag har tänkt samma sak när min mamma och pappa går bort.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Fantasio »

Får jag fråga hur gamla dina föräldrar är, Zoidar?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 02 Nov 2021, 00:11 Får jag fråga hur gamla dina föräldrar är, Zoidar?
71 och 72 år.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kan sorg utlösa en psykos?

Post by Geta »

I Fråga Doktorn igår sas det att sorg kan utlösa många sjukdomar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply