Jag och min kontaktperson

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Jag och min kontaktperson

Post by Fantasio »

Min kontaktperson är tjänstledig ett år och kommer förmodligen inte tillbaka. Denne jobbar på ett HVB-hem, vad nu det är. Som jag fattat det ska kvinna A bli min nya kontaktperson. A har jobbat inom slutenvården fram tills nu. Men jag fick telefonnumret till en annan kvinna, hon är kp åt min kompis. Men jag har försökt ringa henne två dagar i rad o en inspelad röst säger att hon är på semester. Jag loggade in på 1177, men där stod inget om att jag bett om höjd dos Stesolid. Vad kan man begära av en kontaktperson egentligen?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jag och min kontaktperson

Post by Fantasio »

Min förra kontaktperson och jag brukade ses en gång i veckan, eller om det var varannan vecka. Men sedan hade inte denne tid för mig mer. Upplevde kp:n som känslokall ibland, främst mot slutet. Vi hade fin kontakt med början från 2006, då var kp:n mentalskötare på avdelningen.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13109
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Jag och min kontaktperson

Post by amandara »

Jag har en jättebra kp och vi har byggt en stabil relation de senaste 10 åren. De tidigare kps trivdes jag inte med. En pratade om hur fantastiskt hennes liv var med resor, barn och sommarställe. Och där satt jag, utan medel och mitt i allvarlig sjukdom. Allt jag inte hade liksom hade hon. En annan trodde inte på mig när jag berättade om det sexuella övergreppet jag utsattes för som 4 åring. Den första kpn var i största allmänhet asocial och en överlöpare.

Nej jag och min kp, och läkaren, är ett bra team. Jag kan ringa min kp när som helst. Såklart kan jag inte förvänta mig att han svarar närsomhelst, men han ringer alltid upp när han har möjlighet. Min kp är en god vän och jag kan prata med honom om svåra saker. Han delar oxå med sig av sitt liv och sina erfarenheter så jag är inte ensam drottning på tronen. Detbär en relation som ger och tar.

Och jag är så satans glad för att jag nu har bra kontakter i vården! Det har ju inte alltid varit så. Jag är oxå bättre på att framföra mina synpunkter. Tack vare att kp är öppen och ödmjuk. Han sitter inte på höga hästar vilket de andra gjort. Det känns som en ömsesidig relation.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jag och min kontaktperson

Post by Fantasio »

Det återstår att se hur min nya kontaktperson A är. Jag känner bara till henne som mentalskötare och hade alltid nära till skrattet. Men egentligen vet jag inte vad jag ska med en kontaktperson till.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36690
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jag och min kontaktperson

Post by Geta »

När du är orolig kan du väl prata av dig med en kontaktperson.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jag och min kontaktperson

Post by Fantasio »

Jodå, det kan jag. Men ofta är de upptagna. I alla fall min förra kp.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8084
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Jag och min kontaktperson

Post by wasp »

Min kp svarar på SMS, mail och ringer en gång i veckan.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jag och min kontaktperson

Post by Fantasio »

Min kontaktperson ringde mig när jag var på väg till Sardin. Hon frågade om mitt mående och hur det funkar med extratabletten Stesolid. Jag sa att jag inga hämtat på mottagningen och att jag idag skulle hämta nästa apodosrulle där en extra är inkluderad. Men måste fortfarande gå till mottagningen och hämta en extratablett. Gör det på torsdag i samband med injektionen. Det var fint gjort av min nya kp att höra av sig och fråga hur man mådde.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13109
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Jag och min kontaktperson

Post by amandara »

Najs!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jag och min kontaktperson

Post by Fantasio »

Min kompis har samma nya kp som jag. Det knastrade förfärligt i telefonen, så jag fattade inte om hon varit hemma hos honom eller om de bara haft telefonkontakt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jag och min kontaktperson

Post by Fantasio »

Imorgon jobbar inte min kp, men väl en annan kvinna som jag känt länge. Hon är ett rekordeligt fruntimmer som jag har stort förtroende för. Både vill och vill inte berätta om mina röster. Inte kan man väl åka på tvångsvård för röster? Är det läge att berätta om två organisationer som slåss om min gunst? Jag tror inte det.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36690
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jag och min kontaktperson

Post by Geta »

Det beror på om du har distans till det hela.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply