Nobels medicindagbok

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Nobels medicindagbok

Post by Klankedinken »

Tycker du ska ta till dig att om du inte har bra sömn så är det något vajsing, behöver inte ha med psykos att göra?
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nobels medicindagbok

Post by Nobel »

Brukar vakna efter 4-5 timmars sömn, vilket var ett problem enligt min läkare. Men sedan blev hon sjukskriven och det har tagit lång tid att få kontakt med en ny läkare. Suboptimalt, men får väl gilla läget. Tror det kan vara Aripiprazol som påverkar sömnen, men vill inte börja med Olanzapin igen. Och vill helst undvika starka sömnmedel vilka kan vara beroendeframkallande. Undrar hur den nya läkaren kommer att resonera kring sömnen. Har haft kompetenta läkare hittills, och hoppas att den kommande håller liknande standard.
'cause the freak inside controls my mind
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Nobels medicindagbok

Post by Klankedinken »

Man kan ta sömnmedel i korta perioder. Det har varit tal om en månad. Jag har haft i långa perioder och det har inte påverkat min sömn idag. Du behöver inte va rädd för 1-2 nätter eller kanske till och med en vecka! Du kan prova ett medel som inte är beroendeframkallande om theralen om du är rädsen av dig!
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nobels medicindagbok

Post by Nobel »

Har tagit 10 mg Zolpidem mitt i natten nästan varje natt i snart en månad... Det är bra att läkarmötet är om två veckor. Sov mycket bättre på Olanzapin, nästan lite för bra. Tar Melatonin var kväll men den hjälper inte mot uppvaknandena, så funderar på att testa med att sluta att ta den. Tror inte att det kan vara särskilt hälsosamt att knapra sömnhormon. Tror inte att långtidseffekten av sådant knaprande är väl dokumenterat och vill inte rubba kroppens egna produktion av hormonet.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35479
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nobels medicindagbok

Post by memphis »

Theralen är ju helt värdelöst. Som att dricka en äcklig hostmedicin och den har knappt nån verkan heller.

När jag fått utskrivet zopiklon och inovane har jag bara fått 7- dagars kurer. Det har funkat bra och jag har inte blivit beroende på bara en vecka.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Nobels medicindagbok

Post by Fantasio »

Jag har själv haft Zopiklon men minns inte hur den bet på mig. Om den ens gjorde det överhuvudtaget. Jag visst inte då att den var beroendeframkallande.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Nobels medicindagbok

Post by Klankedinken »

Jag tog theralen i cirka 3 månader och somnade 20-40 minuter efter jag tagit den.. Den ersätter inte zopiklon eller bra sömnvanor men den bidrar litegran till att man kommer till ro..

För nobels räkning så har jag precis pratat om farligheten med att ta zyprexa under kort period. Jag tog 5 mg i 10 dagar och det blev bra bortsett från att jag fick aptit.. Jag tror och hoppas att hjärnan inte tar skada av den..

Tyvärr så verkar du fått problem men din nedtrappning Nobel?
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nobels medicindagbok

Post by Nobel »

Står på 10 mg Aripiprazol för tillfället. Vågar inte sänka mer för är rädd att hjärnan ska flippa igen, och tycker att biverkningarna är acceptabla på nuvarande dos.

Tack för era erfarenheter angående Theralen!
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nobels medicindagbok

Post by Nobel »

Mår bättre idag wiho.
'cause the freak inside controls my mind
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Nobels medicindagbok

Post by Klankedinken »

Obehagligt att må dåligt
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Nobels medicindagbok

Post by Cosmos »

Nobel wrote: 03 Dec 2021, 18:25 Har tagit 10 mg Zolpidem mitt i natten nästan varje natt i snart en månad... Det är bra att läkarmötet är om två veckor. Sov mycket bättre på Olanzapin, nästan lite för bra. Tar Melatonin var kväll men den hjälper inte mot uppvaknandena, så funderar på att testa med att sluta att ta den. Tror inte att det kan vara särskilt hälsosamt att knapra sömnhormon. Tror inte att långtidseffekten av sådant knaprande är väl dokumenterat och vill inte rubba kroppens egna produktion av hormonet.b
Tror också att hög användning av ett hormon, i detta fall Melatonin, inte kan vara bra i längden. Första gången jag hörde talas om detta preparat var med en tjej som var extremt uppvarvad, på gränsen till manisk. Det var nästan 20 år sedan och sedan dess har användandet ökat explosionsartat. Vi experimenterar tillräckligt mycket med vår hjärna utan att det riktigt utreds vad det innebär för oss. Och hormoner är pretty serious stuff. Tillförsel av könshormonet östrogen kan orsaka både cancer och stroke t ex. Tillväxthormoner som ibland skrivs ut till kortväxta barn och de som stannat i växten kan påverka andra hormoner och innebära antingen en brist eller en ökning av dessa hormon.

Jag skulle aldrig ta Melatonin, min hjärna är tillräckligt sabbad ändå!
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Nobels medicindagbok

Post by Klankedinken »

Cosmos wrote: 04 Dec 2021, 18:18
Nobel wrote: 03 Dec 2021, 18:25 Har tagit 10 mg Zolpidem mitt i natten nästan varje natt i snart en månad... Det är bra att läkarmötet är om två veckor. Sov mycket bättre på Olanzapin, nästan lite för bra. Tar Melatonin var kväll men den hjälper inte mot uppvaknandena, så funderar på att testa med att sluta att ta den. Tror inte att det kan vara särskilt hälsosamt att knapra sömnhormon. Tror inte att långtidseffekten av sådant knaprande är väl dokumenterat och vill inte rubba kroppens egna produktion av hormonet.b
Tror också att hög användning av ett hormon, i detta fall Melatonin, inte kan vara bra i längden. Första gången jag hörde talas om detta preparat var med en tjej som var extremt uppvarvad, på gränsen till manisk. Det var nästan 20 år sedan och sedan dess har användandet ökat explosionsartat. Vi experimenterar tillräckligt mycket med vår hjärna utan att det riktigt utreds vad det innebär för oss. Och hormoner är pretty serious stuff. Tillförsel av könshormonet östrogen kan orsaka både cancer och stroke t ex. Tillväxthormoner som ibland skrivs ut till kortväxta barn och de som stannat i växten kan påverka andra hormoner och innebära antingen en brist eller en ökning av dessa hormon.

Jag skulle aldrig ta Melatonin, min hjärna är tillräckligt sabbad ändå!
Men du har ju så mycket erfarenhet!
Post Reply