Botarna kommer att förgöra oss

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by memphis »

En teknikjournalist sa i tv4 att allt detta med AI-farhågorna är ett simpelt PR-trick. Så insatt är han! Och han ska vara teknikjournalist. Skrämmande.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by memphis »

Journalisterna får nog en eld i baken när de inser att deras egna jobb är hotat av AI. AI är fantastiska på att skriva, åtminstone på engelska. Än så länge. Problemet är att AI också skapar falska nyheter som är mycket trovärdiga. Man räknar med att det kommer att bli ett demokratiproblem.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by memphis »

Jag fick nyss reklam för en stor konferens om AI som går av stapeln i London om ca en vecka. Boka nu! Stod det.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8212
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by Richard »

Googlade igår på lite klockor jag hittat på loppis för att se vad de är värda, givetvis kommer det upp klockreklam på Facebook senare. Undrar om Google o Facebook samkör sina register?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by Leakim97 »

De pratar om Porr och AI på Nyhetsmorgon
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8212
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by Richard »

Leakim97 wrote: 22 Jun 2023, 07:19 De pratar om Porr och AI på Nyhetsmorgon
Det går väl typ att göra porrklipp med inklippta ansikten på andra med hjälp av AI. Kanske låter roligt, men snart kan man inte lita på bilder mer.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by Leakim97 »

Skrämmande utveckling
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by memphis »

Richard wrote: 22 Jun 2023, 07:24
Leakim97 wrote: 22 Jun 2023, 07:19 De pratar om Porr och AI på Nyhetsmorgon
Det går väl typ att göra porrklipp med inklippta ansikten på andra med hjälp av AI. Kanske låter roligt, men snart kan man inte lita på bilder mer.
Om nån gjorde så mot mig skulle jag ta det med ro. Det är ju inte mitt fel liksom. Men jag såg inslaget i nyhetsmorgon, och de sa att man ska vara försiktig med att ladda upp bilder av sig själv, vilket jag är.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by Cosmos »

Richard wrote: 22 Jun 2023, 07:16 Googlade igår på lite klockor jag hittat på loppis för att se vad de är värda, givetvis kommer det upp klockreklam på Facebook senare. Undrar om Google o Facebook samkör sina register?
Det där är läskigt och irriterande. Google är det mest opålitliga vi har. Är ett enormt system som ingen har någon överblick över. Jag är med om samma sak som du Richard. Men också när man pratat med någon i telefon. Strax därpå dyker det upp reklam för just de produkterna jag pratat om. Och andra. Det allra värsta jag varit med om när jag pratade med en kompis, inte i telefon utan live, om viktminskning. Det dök då upp både i telefon och dator om preparat för viktminskning.

Google lyssnar var du än är och vad du än är. Ett supermonopol utan motstycke som borde stängas ner. Men poängen: Ingen klarar sig utan Google.

AI befinner sig just nu i sin vagga. Ibland tycker jag samma argument finns för undergång med AI påminner om de som fanns när datoriseringen genomfördes. AI är ett fantastiskt system som kommer att hjälpa oss väldigt mycket. Det blir när det missbrukas som det blir farligt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by memphis »

Cosmos wrote: 22 Jun 2023, 14:51
Richard wrote: 22 Jun 2023, 07:16 Googlade igår på lite klockor jag hittat på loppis för att se vad de är värda, givetvis kommer det upp klockreklam på Facebook senare. Undrar om Google o Facebook samkör sina register?
Det där är läskigt och irriterande. Google är det mest opålitliga vi har. Är ett enormt system som ingen har någon överblick över. Jag är med om samma sak som du Richard. Men också när man pratat med någon i telefon. Strax därpå dyker det upp reklam för just de produkterna jag pratat om. Och andra. Det allra värsta jag varit med om när jag pratade med en kompis, inte i telefon utan live, om viktminskning. Det dök då upp både i telefon och dator om preparat för viktminskning.

Google lyssnar var du än är och vad du än är. Ett supermonopol utan motstycke som borde stängas ner. Men poängen: Ingen klarar sig utan Google.

AI befinner sig just nu i sin vagga. Ibland tycker jag samma argument finns för undergång med AI påminner om de som fanns när datoriseringen genomfördes. AI är ett fantastiskt system som kommer att hjälpa oss väldigt mycket. Det blir när det missbrukas som det blir farligt.
Om det är nåt som saknar kontroll och reglering så är det AI. Det kommer att missbrukas lika mycket som det brukas. Google är bara förnamnet!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by memphis »

Går knappt en dag nu utan en eller flera nyheter om AI. Utvecklingen rusar fram och ingen har någon kontroll. Detta är ingen fråga för framtiden, det pågår JUST NU.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36983
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Botarna kommer att förgöra oss

Post by Geta »

Jag är så tystlåten, så det skickas ingen reklam till mig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply