Vad är verkligt?

Moderator: Moderator 1

femfemman
Litiummedlem
Posts: 324
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Vad är verkligt?

Post by femfemman »

Zoidar wrote: 27 Jun 2023, 22:51 Jag har svårt med veta vad som är verkligt. Idag när jag cyklade tänkte jag: Så här upplever jag världen, men hur upplever en elefant världen, en myra eller ett träd? Hur kan min bild av världen vara mer sann än trädets. Så vad är verkligen verkligt? Jag blir förvirrad. Känns som alla lever i sin version av världen.
Jag såg ett avsnitt av Vetenskapens värld för några månader sedan (tror det var i somras, lite osäker).

Där sa de att människans hjärna "fyller i" allt som ögonen och de andra sinnena inte kan hantera, dvs att världen är annorlunda än vi tror den är.

Då fick jag nåt slags nedstämdhet och tänkte att inget är verkligt egentligen. Lite som om vi lever i en simulation. Kändes läskigt!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är verkligt?

Post by Geta »

Vad vi ser och upplever beror helt på oss själva.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
femfemman
Litiummedlem
Posts: 324
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Vad är verkligt?

Post by femfemman »

Geta wrote: 15 Jan 2024, 17:40 Vad vi ser och upplever beror helt på oss själva.
Det var lite det Vetenskapens värld var inne på. Jag tycker det är lätt deprimerande att tänka så. Att det inte finns någon objektiv sanning i det vi ser, känner, hör och så vidare.
Post Reply