Sluta med zyprexa, känslor

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Stenn

Sluta med zyprexa, känslor

Post by Stenn »

Hej,

Ni som har slutat med Zyprexa, hur lång tid tog det för er att få tillbaka känslor?

Jag har tagit det en månad och varit helt utan känslor under denna tid, nu har jag trappat ned till 1,25 mg men känner mig fortfarande helt avtrubbad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8265
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sluta med zyprexa, känslor

Post by Richard »

Hej!

Inte just Zyprexa, men jag fick samma känsloavtrubbning när jag hade Abilify. Det tog ca 3 månader innan jag återhämtade mig helt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Guest

Re: Sluta med zyprexa, känslor

Post by Guest »

Tusen tack för ditt svar! Man blir så orolig att det inte ska bli bra. Kom det successivt tillbaka under de 3 månaderna? Eller var du känslomässigt avtrubbad konstant?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8265
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Sluta med zyprexa, känslor

Post by Richard »

Lite avtog direkt när jag slutade med medicinen. Samtidigt återinsatte jag Haldol som jag normalt har. Mådde lite bättre successivt o sen efter 3 månader var jag helt "återställd".

Jag mådde inte bra, men det var mitt "naturliga tillstånd". Men effekten av den hemska medicinen satt i.a.f. i 3 månader.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3379
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Sluta med zyprexa, känslor

Post by Nobel »

Jag slutade nyligen med zyprexa, men har kvar abilify 10 mg. Kände hur känslorna återvänt efter 7 dagar. Tror inte de återvänt helt pga abilify men helt klart bättre utan zyprexa.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17822
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sluta med zyprexa, känslor

Post by Fantasio »

1,25 milligram är en låg dos. Jag stod på 20 milligram och kände mig inte avtrubbad, men medicinen funkar olika på olika personer. Hoppas du får må bra snart.
Stenn

Re: Sluta med zyprexa, känslor

Post by Stenn »

Jag har läst väldigt mycket på nätet om folk som aldrig får tillbaka sina känslor. Jag blir mycket otrolig över detta, kan det stämma? Det är konstigt att inte läkarna vet om detta. Jag har frågat och de har aldrig hört talas om det ändå är det så många som verkar ha upplevt det. Verkar inte som att någon här har de erfarenheterna iaf? Jag hoppas verkligen inte att det är sant
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37290
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sluta med zyprexa, känslor

Post by Geta »

Känslolösheten behöver inte bero på medicinen utan på sjukdomen i sig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3379
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Sluta med zyprexa, känslor

Post by Nobel »

Tänker i liknande banor som Geta.

Det är en komplex sjukdom med flera lager som kan påverka måendet på olika sätt.

Är piggare och har ett bredare känsloregister utan zyprexa. Men sedan spelar det också roll att jag börjar få struktur och stabilitet i livet igen. Det gör att positiva känslor visar sig oftare.

Tror att det är fler bitar än medicinering som måste falla på plats för optimalt mående med en sjukdom som schizofreni.
'cause the freak inside controls my mind
Stenn

Re: Sluta med zyprexa, känslor

Post by Stenn »

Tack för era svar. Jag har fått den här medicinen pga ångest och har inga andra sjukdomar
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37290
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sluta med zyprexa, känslor

Post by Geta »

Antipsykotikan Zyprexa ges inte bara för ångest. Det måste till psykos också.
Det hörs på namnet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17822
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sluta med zyprexa, känslor

Post by Fantasio »

Jag har läst att Zyprexa är en vanlig medicin på fängelsena. Den ges för att lugna individen, ungefär som när förståndshandikappade får den. Det har Geta lärt mig.
Post Reply