Autism

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6510
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Autism

Post by Hercules723 »

LOL. Man behöver väl inte göra det högt? Spela musik får man ju göra!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18565
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Autism

Post by Krokus »

På gamla Viska var det en medlem som tyckte att jag skulle störa mina grannar, genom hög musikvolym. Detta pga en av grannarna spelade datorspel hela nätterna och skrek. Jag svarade att jag inte ville bli vräkt. Det var nog Carmen al Kebab som tyckte så, om jag inte minns fel. :?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6510
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Autism

Post by Hercules723 »

Med förra lägenheten hade jag en granne som hade fester ibland och spelade så hög musik att väggarna skakade. Det gick inte att vara i lägenheten!
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36633
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Autism

Post by memphis »

Om jag har en granne som spelar hög musik går jag och säger till att jag blir störd. Då brukar volymen sänkas. Ungdomar tänker oftast inte på att de stör.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18565
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Autism

Post by Krokus »

Nä, usch! Inte roligt när grannar stör! :x
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36904
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Autism

Post by Geta »

Mina grannar brukar ha fest med hög musik någon enstaka gång. För mig får de hållas.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18565
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Autism

Post by Krokus »

Vissa förvarnar sina grannar med en lapp vid entrén. "Hej! Vi ska ha fest på lördag, knacka på om vi väsnas för mycket." Eller liknande. Hellre det än att någon ringer störningsjouren, tycker jag.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8191
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Autism

Post by Richard »

Jag skulle klaga på att de hade fest ovanför min lägenhet, men jag blev inbjuden istället. Sen fick jag komma på alla fester hos honom. Men nu har han flyttat.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6510
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Autism

Post by Hercules723 »

memphis wrote: 17 Jul 2021, 12:40 Om jag har en granne som spelar hög musik går jag och säger till att jag blir störd. Då brukar volymen sänkas. Ungdomar tänker oftast inte på att de stör.
Det gjorde jag sen då jag tröttande, sedan flyttade hon och jag fick en lugn granne ovanför. :thumbup:

Men där jag bor nu är det aldrig någon som stör.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Autism

Post by Klankedinken »

Jag har det bra just nu med mina grannar.. Jag har en trevlig singelmamma med flera barn som ibland spelar för hög musik. Men jag sa att jag skulle sova vid klockan sju, vilket jag också har gjort och då har hon slutat med den höga volymen..

Autism är högt ärftligt och ligger i släkten. Kan tänka mig att det är därför mammor blivit kallade "refrigerator moms" när dom inte lyckats connecta med barnet så som Geta beskriver.. Idag vet man att man föds autistisk och att man kan upptäcka det redan vid 7-8 månaders ålder genom hur mycket barnet ägnar sin uppmärksamhet åt mamma och pappa "människor" kontra saker som lego block eller andra leksaker..
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Autism

Post by Cosmos »

Kunde inte heller berätta om hur dåligt jag mådde i tonåren. Tror det var värre att prata om psykisk ohälsa förr.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Autism

Post by Klankedinken »

Cosmos wrote: 23 Sep 2021, 05:52 Kunde inte heller berätta om hur dåligt jag mådde i tonåren. Tror det var värre att prata om psykisk ohälsa förr.
läs om alexithymi
Post Reply