memphis PC

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Admin1

memphis PC

Post by Admin1 »

memphis problem består i att hennes version av Windows 10 inte har uppdaterats. Hon behöver inte köpa ny dator utan bara uppdatera Windows 10.

Microsoft skriver:

Det är viktigt att vidta åtgärder för att uppdatera till den senaste tillgängliga versionen av Windows 10. Windows Update fungerar automatiskt för att skydda dig som standard, men din uppmärksamhet behövs när en enhet når slutet av tjänsten.

Välj Sök efter uppdateringar om du vill gå till sidan Windows Update i Inställningar eller gå till Start > Inställningar > Uppdatera & säkerhet > Windows Update . På sidan Windows Update väljer du Sök efter uppdateringar. Ladda sedan ned och installera alla tillgängliga uppdateringar. Om enheten uppfyller minimisystemkraven kan du även installera Windows 11.

Det här meddelandet visas eftersom din version av Windows 10 är ur drift och inte har fått någon uppdatering på en längre tid. Varje version av Windows 10 stöds i 18 månader. När tjänsten har upphört måste du uppdatera till en nyare version av Windows 10 eller uppgradera till Windows 11 för att fortsätta få Windows-uppdateringar och säkerhetskorrigeringar. Mer information om Windows-livscykeln finns iinformationsbladet om Windows-produkters livscykel.

Det är troligt att Windows har försökt uppdatera din enhet och har misslyckats. Det innebär att din enhetssäkerhet kan vara utsatt för risk. Din säkerhet är viktig för oss, så vi vill meddela dig vad du ska göra i dessa fall.
Admin1

Re: memphis PC

Post by Admin1 »

För att kunna göra uppdateringarna måste man vara uppkopplad mot internet. Kolla att internet fungerar genom att testa olika hemsidor i webbläsaren.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: memphis PC

Post by memphis »

Tack för info, Admin! Ska testa detta innan jag köper en ny laptop för 3000kr. Men jag gör det efter semestern!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Admin1

Re: memphis PC

Post by Admin1 »

Tag med datorn till festen och låt din syster uppdatera Windows10 manuellt. Den kommer garanterat fungera efteråt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: memphis PC

Post by Geta »

Jag har windows 10 och uppdaterar hela tiden. När jag stänger av datorn på kvällen, så vill datorn uppdatera. Då klickar jag på det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: memphis PC

Post by memphis »

Geta wrote: 20 Jul 2023, 10:17 Jag har windows 10 och uppdaterar hela tiden. När jag stänger av datorn på kvällen, så vill datorn uppdatera. Då klickar jag på det.
Så var min laptop också. Ville uppdatera varje gång jag använt den. Det var början på förfallet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klangen

Re: memphis PC

Post by Klangen »

memphis wrote: 20 Jul 2023, 14:37
Geta wrote: 20 Jul 2023, 10:17 Jag har windows 10 och uppdaterar hela tiden. När jag stänger av datorn på kvällen, så vill datorn uppdatera. Då klickar jag på det.
Så var min laptop också. Ville uppdatera varje gång jag använt den. Det var början på förfallet.
Tycker vi ska lita på memphis.. Om hon vill köpa en ny dator så är det så hon vill göra!
Admin1

Re: memphis PC

Post by Admin1 »

Det är nog inget fel på memphis laptop utan det är bara en manuell uppdatering av Windows10, som krävs. Det har hakat upp sig. Detta går att fixa på en kvart eller halvtimme.
Klangen

Re: memphis PC

Post by Klangen »

ja, troligen men det är Memphis som sitter på beslutet så det är upp till henne att fråga efter hjälp?
Admin1

Re: memphis PC

Post by Admin1 »

memphis syster är programmerare. Hon klarar säkert av att ominstallera Windows 10 på laptopen. Kan vara bra att göra detta för datorn blir snabbare efteråt. Nackdelen är att filer kan gå förlorade, men man kan spara dem på ett USB-minne innan. Om memphis aldrig ominstallerat windows 10 på 7-8 år är det en bra idé.
Klangen

Re: memphis PC

Post by Klangen »

Det där är inte respekt för memphis.
Admin1

Re: memphis PC

Post by Admin1 »

Hon sa initialt att hon inte hade råd med ny dator för hon skulle köpa en soffa istället. Sedan använder hon inte datorn ofta utan för att betala räkningar. Iofs använder folk idag mest smartphone för surfen. Med den bakgrunden klokt att hålla den gamla laptopen vid liv och inte köpa nytt.
Post Reply