Många mediciner kan bli dyrare (SR)

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18661
Joined: 10 May 2021, 16:18

Många mediciner kan bli dyrare (SR)

Post by Krokus »

https://sverigesradio.se/artikel/manga- ... bli-dyrare
Ungefär 1 000 mediciner kan bli dyrare. Det beror på att apoteken får köpa in mediciner för högre pris.

Det är myndigheten Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket, TLV, som bestämmer hur mycket apoteken får betala för att köpa in mediciner till Sverige. I Sverige får inte apoteken betala hur mycket som helst för mediciner som en läkare har rekommenderat. Det är för att priserna inte ska bli för dyra när folk köper mediciner från apoteken.

Just nu är det brist på medicin i hela världen. Det beror på att det är många som vill ha medicin och att det är dyrare att producera medicin för att priset på till exempel transport har ökat. I Sverige beror den ökade bristen även på att den svenska kronan är svag. Det är så dyrt att producera medicin att företagen förlorar pengar på att sälja medicin till Sverige. Därför vill många företag som tillverkar medicin inte sälja till Sverige.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37044
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Många mediciner kan bli dyrare (SR)

Post by Geta »

Vi går in i lågkonjunktur med svag krona. Högkostnadsskyddet för mediciner finns ju kvar. Tvivlar på att konsumenter kommer att märka det så mycket.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36770
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Många mediciner kan bli dyrare (SR)

Post by memphis »

Ja medicinpriserna berör oss inte direkt eftersom vi betalar ett maxbelopp som är lågt i sammanhanget. Vi har nästan gratis mediciner.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37044
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Många mediciner kan bli dyrare (SR)

Post by Geta »

Det blir dyrare för regionerna. Kanske inte lika lätt att få dyra mediciner. Jag blev förvånad att jag fick pröva dyr diabetesmedicin som inte var något för mig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Många mediciner kan bli dyrare (SR)

Post by Safir »

Det jag läst är att läkemedelsbolagen har avtal med Sverige om att leverera bestämda mängder av olika mediciner men det blir inga konsekvenser om de inte följer avtalen.
De flesta andra länder har skrivit in nån form av skadestånd i sina avtal. Så självklart får de länderna leveranser först (och Sverige får om det blir över).
Post Reply