Är man kroniskt sjuk?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36925
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Geta »

Farmors syster tror jag hade schizofreni. Det ställdes inga diagnoser på den tiden. Men vad jag vet har ingen mer än jag drabbats i släkten på senare år. Vad för sorts trauma som jag råkat ut för är oklart. Det var när jag flyttade hemifrån som schizofrenin bröt ut.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Cosmos »

Så länge du bodde hemma var du frisk? Det var steget ut i vuxenlivet som triggade igång det? Kanske upplevde du väldig stress av att klara dig själv och stress är en utlösande faktor. Men jag har fått intrycket av att du kände en lättnad av att lämna föräldrahemmet.

Jag blev sjuk av att bo hemma. Psykos vid 14 och därefter med psykosen nafsande i hälarna resten av tonåren. Först när jag flyttade hemifrån blev jag frisk. Det varade i sex år innan den definitiva psykosen bröt ut vid 25. Numera är jag dock återhämtad men frisk utan medicin blir jag aldrig.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Leakim97 »

Zoidar wrote: 15 Oct 2023, 14:32 Att säga att schizofreni är psykiskt betingat säger inte mycket. Vad är det som orsakar det psykiska felet? Det finns ju någon eller några orsaker. Dopamin kan ju vara en orsak. Vad beror då obalansen i dopamin på? Vad är det som gör att dopaminet inte balanserar sig själv naturligt utan medicin. Tycker det är intressanta och viktiga frågor.
Vad är det som orsakar tex demens? I jämförelse med psykossjukdom. Man måste ha generna för att kunna utveckla sjukdomen. O sen beror det på miljöfaktorer. Trauman eller ogynnsam miljö som man tagit skada utav. Mer utav skada och sådant större risk att utveckla ohälsa är min gissning
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Zoidar »

Är det en koppling i hjärnan som är sliten kanske man kan byta ut den i framtiden. :geek:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36925
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Är man kroniskt sjuk?

Post by Geta »

Men så tidigt i livet är väl hjärnan inte utsliten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply