Akutenheten

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Jag hade en aktivitet måndag till fredag: köpa luncher till mamma och pappa. Då var jag tvungen att vara i mataffären klockan elva för att slippa riskera att de tog slut. Jag mådde bra av det, även fast jag oftast var trött så dags. Nu har jag inga måsten kvar och det kan kännas lite tomt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37062
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Akutenheten

Post by Geta »

Men ofta finns det ju matlådor kvar även senare på dagen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Visst är det så, Geta. Igår köpte jag gulasch. Men mitt liv saknar rutiner.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Som det känns nu kommer jag att ringa AE för att prata av mig. Får se om det blir så. Mina föräldrar gravsätts imorgon. Är livrädd för att försova mig. Tror det sker vid halv två, så visst hinner jag sova ut. Sist frågade jag om Alimemeazin, eller vad den heter, och undrade om jag kunde ta den trots att bäst före-datumet var i november. Han i luren visst inte, han var ingen sjuksköterska. Några minuter tycker jag att jag ska få prata i.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Jag pratade med en kvinna jag känt genom vården i över tio år. Hon är jättetrevlig. Jag sa att jag hade sorg, men även besvärande röster som säger dumma saker. Jag var välkommen upp, men skjuter på det en dag i alla fall.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Tyvärr säger personalen på AE till mig att jag inte behöver bli tvångsvårdad, att jag kan komma upp till dem och sova där en natt. Men jag vet att man utvärderas dagen efter som senast (om inte direkt) och då kan det mycket väl bli LPT. Men trots fasan över att bli inlagd mot min vilja har jag någonstans känslan av att det skulle vara bäst. Vet inte hur jag ska göra.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23359
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Akutenheten

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 27 Jan 2022, 23:55 Tyvärr säger personalen på AE till mig att jag inte behöver bli tvångsvårdad, att jag kan komma upp till dem och sova där en natt. Men jag vet att man utvärderas dagen efter som senast (om inte direkt) och då kan det mycket väl bli LPT. Men trots fasan över att bli inlagd mot min vilja har jag någonstans känslan av att det skulle vara bäst. Vet inte hur jag ska göra.
Det där är svårt att ge råd om... kan bara säga gör det som du tror är klokast.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Okej, tack för dina ord, Zoidar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Ja, jag erkänner: jag ringde akutenheten förut. Sa som det var att jag fått i mig 20 milligram Stesolid och bara hade fem mg kvar att ta. Återigen fick jag erbjudande om att komma upp till dem och sova en natt där. Men vad händer om man kommer dit så här dags? Inte kan man gå och lägga sig så tidigt? Då återstår bara flera timmars hasande i korridoren och det är jag less på. Jag har säkert dåligt anseende hos AE och det är ju inte bra. Men vad ska jag göra när ångesten äter upp mig inifrån?
Herring
Vanadinmedlem
Posts: 1005
Joined: 24 Jun 2021, 14:04

Re: Akutenheten

Post by Herring »

Ditt mående verkar vara en nedåtgående spiral, tycker du ska gå dit och prata med dem. Bättre än att sitta och grubbla hemma. Hoppas du får hjälp! 🙏
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Tack, Herring. Ska ta ett par Stesolid till och se om det lättar.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4300
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Akutenheten

Post by yrväder »

I en tråd skriver du att du funderar på att ta upp matlagning, i denna tråden skriver du att du saknar rutiner.

Börjar du laga din egen mat, får du rutiner. Istället för att du som innan, köpte till dina nu bortgångna föräldrar.
Planerar, handlar, tillagar du till dig själv.
Post Reply