Akutenheten

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36463
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Akutenheten

Post by memphis »

Finns det wifi på sjukhuset tro? Minns inte hur det var. Eftersom min förra psykos var knuten till min mobil lät jag mobilen vara när jag var inlagd.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Det har inte blivit något samtal till AE (akutenheten) efter min utskrivning. Jag känner mig hängig med obehag i bröstet, men får väl försöka dämpa det med Stesolid så gott det går. AE kan inget göra för mig. Jag ska låta bli att okynnesringa dem, de har fullt upp ändå.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Det finns inte på kartan att jag skulle ringa AE. Jag mår rätt bra just nu, jag behöver inte deras hjälp. Jag tycker kanske att jag ringt dem i onödan flera gånger. Ångest är inget skäl att ringa dem.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Det blir kanske ett samtal till AE ikväll. Mår fasligt dåligt fysiskt. Jag försöker dra ned på rökandet, men det är svårt. Jag skulle tro att det är min diabetes som spökar och även hjärtat. Så fort jag lägger mig på sängen börjar det sticka i vänster underben och fot. Inte kan det väl vara bara psykiskt framkallat? Jag kör med snus nu och har bara rökt en cigarett sedan jag kom hem från mötesplatsen vid kanske halv fyra.

Nej, jag ringer inte AE och stör.

Kompisen ringde och varnade mig för att ringa akutenheten. Det kan sluta med inläggning, jag har ju bara varit utskriven en dryg månad. Vet inte hur eller vad jag ska göra. Jag berättade för honom att jag har problem med hjärtat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Nu mår jag bra efter att ha druckit två starköl. Har inga direkta men av någon sjukdom. Men så fort jag lägger mig sticker det i fot o underben. Jag både skulle vilja och skulle ej vilja ringa vårdcentralen. Bättre då att ringa AE och bli lugnad av en förstående skötare.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Jag har bara ringt AE en gång på snart två månader. Det är inte så farligt, tycker jag. En som går till samma mötesplats som jag ringer dem titt som tätt. Man vill ju inte ropa varg, inte för ofta i alla fall. Personalen tycker nog att det är skönt att slippa trösta mig i telefonen. Jag ringer bara dem vid kraftigt ångestpåslag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Behovet av AE är borta, jag klarar att stå på egna ben. Men det är bra att de finns. Om nätterna kanske man har röster och andra symptom, då kan det vara viktigt att få bolla sina tankar med proffs. Men jag har alltså inte ringt dem sedan dagen tidig februari då jag sedermera blev inlagd.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Jag funderar på att ringa AE. Vill fråga hur mitt rökstopp påverkar medicineringen, om det ens gör det. Vill veta om det är abstinens eller psykiskt. Oro, rastlöshet och livsleda i ett enda mischmasch.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36674
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Akutenheten

Post by Geta »

Har inte du frågat vården om det tidigare, Fantasio? Jag vill minnas det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Akutenheten

Post by Fantasio »

Jo, det stämmer nog. Antar att det var vid senaste injektionstillfället då jag nämnde mitt rökstopp för min kp. Hon vidarebefordrade det till läkaren och saken lämnades utan åtgärd. Så var det ju. Men skriver detta ståendes, då jag upplever rätt kraftig oro.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36463
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Akutenheten

Post by memphis »

Jag har hört att suget efter nikotin bara håller i sig i 72 timmar. Sen är det psykisk abstinens som spökar. Fast nu får du ju nikotin genom snuset så då kanske det inte funkar så.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Akutenheten

Post by amandara »

Fantasio wrote: 05 May 2022, 16:28 Jag funderar på att ringa AE. Vill fråga hur mitt rökstopp påverkar medicineringen, om det ens gör det. Vill veta om det är abstinens eller psykiskt. Oro, rastlöshet och livsleda i ett enda mischmasch.
Du har dessa symtom med jämna mellanrum annars oxå, så det behöver inte vara rökstoppet. Tror som memphis att utsättningssymtomen, de fysiska, går över efter ett inte alldeles för långt tag. För mig har det fysiska suget suttit i 6 dagar, när jag snusat normalstarkt snus, när jag slutat. Så himla bra att du slutat! Det psykiska beroendet är inte att förakta.
Post Reply