Getas laptop

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Admin1

Re: Getas laptop

Post by Admin1 »

Fantasio,
Har du ingen kompis som kan hjälpa dig med datorn? Gissar att du mest har fel på Windows och de går att fixa.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36986
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Getas laptop

Post by Geta »

Nej, har ingen datakunnig kompis.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Admin1

Re: Getas laptop

Post by Admin1 »

Mitt Internet försvann för några månader sedan. Jag såg att internetboxens lampor blinkade konstigt. När jag mätte på strömadaptorn till internetboxen gav den för lite ström. På secondhand köpte jag en likadan strömadaptor för 25 kr och sedan fungerade internet.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Getas laptop

Post by Fantasio »

Admin1 wrote: 06 Aug 2023, 18:39 Fantasio,
Har du ingen kompis som kan hjälpa dig med datorn? Gissar att du mest har fel på Windows och de går att fixa.
Jo, jag har en datorkunnig vän. Tyvärr bor han en bit utanför staden, så han kan inte bara komma förbi.
Admin1

Re: Getas laptop

Post by Admin1 »

Fråga honom när du får problem onödigt att köpa ny dator varje gång. Min stationära dator är 10 år och går utmärkt. Men jag blåser bort damm i datorn var tredje månad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36986
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Getas laptop

Post by Geta »

Men internet fungerar på den fasta telefonen. Det är inga lampor som blinkar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Admin1

Re: Getas laptop

Post by Admin1 »

Då är det inte fel på internetdosan. Kolla att det är kontakt mellan dosan och datorn. Att sladden sitter i och det är kontakt.

Prova att köra följande nätverkskommandon för att manuellt återställa TCP/IP-stacken, frisläppa och förnya IP-adressen samt rensa och återställa DNS-matcharens cacheminne:

Skriv kommandotolken i sökrutan i Aktivitetsfältet. Knappen Kommandotolken visas. Till höger om den väljer du Kör som administratör > Ja.

Kör följande kommandon i angiven ordning i Kommandotolken och se om det löser anslutningsproblemen:

Skriv netsh winsock reset och väljRetur.

Skriv netsh int ip reset och välj Retur.

Skriv ipconfig /release och välj Retur.

Skriv ipconfig /renew och välj Retur.

Skriv ipconfig /flushdns och välj Retur.

https://support.microsoft.com/sv-se/win ... Windows_10
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23292
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Getas laptop

Post by Zoidar »

Oboy! Jag är glad jag bara har mobil. :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36986
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Getas laptop

Post by Geta »

Admin1,
Du måste förstå att jag inte är medlem i Mensa.😎
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4297
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Getas laptop

Post by yrväder »

Jag har en ASUS min son var med och hjälpte mig köpa en bra laptop jag har nog haft den och det är nog en 8 år . Fortfarande lika bra som när jag köpt den, då kosta den nåt på 6000 kr tog en avbetalning och den är betald sedan länge.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12680
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Getas laptop

Post by zoegas »

Klart tanten ska ha en ny dator.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36986
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Getas laptop

Post by Geta »

Imorgon smäller det. Elon brukar ha Asus. Min senaste var en Toshiba. Har funkat i 8 år.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply