Behöver kanske starkare antipsykotika

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by Zoidar »

Vet inte men har problem med att energi går till bröstet, också huvudet. Den pressar på och då får jag ingen ro i tankarma. Behöver en medicin som får ner energin. Detta börjar bli skitjobbigt! Energin är orsaken till att jag inte kan ta beslut också, och orsaken till jag är förvirrad, har ångest, inte vet vem jag är, är glömsk o.s.v. När jag tog Serdolect var det som det rev till över bröstet och "kranen" stängdes. Men allt är öppet nu igen. Nu undrar jag, ska det behöva vara så här, eller finns det någon starkare medicin? Vill inte gå tillbaka till Serdolect av några orsaker: 1. Viktuppgång och hunger, 2. Måste ta regelbunden EKG, 3. Ingen utlösning.

Har lite funderingar på Haldol. Några av er har ju blivit hjälpta av Haldol. Biverkningsmässigt är jag nöjd med Peratsin, speciellt på lägre doser, men den gör inte tillräcklig nytta mot energierna. En högre dos kan ju iof vara möjlig, men har redan 20mg. Max behandlingsdos är 24mg, dock kan högre doser ges vid inläggning.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by Zoidar »

När jag känner så vill jag ge upp jobbet och bara vara hemma. Vet förstås att det inte är den bästa lösningen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by Zoidar »

Åt fem ägg. Nu känns det lite bättre.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by Zoidar »

Jag blir lugn när jag accepterar att jag är sjuk. Då vet jag varför det är som det är och det känns tryggt. Att inte veta varför, att inte kunna greppa saker är orsak till dåligt mående och psykos, enligt mig.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by Geta »

Att vara psykosbenägen är en stor gåta. Jag tror inte på energier i kroppen som du. Men jag har aldrig fattat schizofrenin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13183
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by amandara »

Zoidar wrote: 09 Aug 2023, 23:47 Vet inte men har problem med att energi går till bröstet, också huvudet. Den pressar på och då får jag ingen ro i tankarma. Behöver en medicin som får ner energin. Detta börjar bli skitjobbigt! Energin är orsaken till att jag inte kan ta beslut också, och orsaken till jag är förvirrad, har ångest, inte vet vem jag är, är glömsk o.s.v. När jag tog Serdolect var det som det rev till över bröstet och "kranen" stängdes. Men allt är öppet nu igen. Nu undrar jag, ska det behöva vara så här, eller finns det någon starkare medicin? Vill inte gå tillbaka till Serdolect av några orsaker: 1. Viktuppgång och hunger, 2. Måste ta regelbunden EKG, 3. Ingen utlösning.

Har lite funderingar på Haldol. Några av er har ju blivit hjälpta av Haldol. Biverkningsmässigt är jag nöjd med Peratsin, speciellt på lägre doser, men den gör inte tillräcklig nytta mot energierna. En högre dos kan ju iof vara möjlig, men har redan 20mg. Max behandlingsdos är 24mg, dock kan högre doser ges vid inläggning.
Jag har haldol. Har haft zyprexa, risperdal, abilify och trilafon. När jag fick haldol fick jag livet tillbaka. Men det är olika från person till person hyr man reagerar på psykiatriska mediciner.

Jag gick från att vara sjukt! psykotisk I ett år som bara blev värre - till helt klar i huvudet på 3 veckor. För mig är haldol en mirakelmedicin.

Men jag blir psykotisk ibland ändå. Ca 2-3 veckor per år. Stressutlöst. Då höjer jag bara haldolen några veckor så är jag på banan igen.

Man har en skör hjärna. Men Tack Och Lov så kommer jag på mig själv med att vara psykotisk när jag får mina korta episoder av psykos nuförtiden. Its a blizz.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13183
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by amandara »

Zoidar wrote: 10 Aug 2023, 00:46 Jag blir lugn när jag accepterar att jag är sjuk. Då vet jag varför det är som det är och det känns tryggt. Att inte veta varför, att inte kunna greppa saker är orsak till dåligt mående och psykos, enligt mig.
Det är 23 år sen jag blev psykotisk för första gången. Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna. Det var jäkligt jobbigt jäkligt länge både med sjukdomen i sig - och att acceptera allt. Nu är jag soft med läget som det är. Jag kommer aldrig mer jobba. Jag har ett bra liv. Jag har ett liv anpassat efter mitt handikapp. Jag brukar säga att jag gör ungefär samma saker som folk som jobbar 8 timmar om dagen minus arbetet. Som att jag är handikappad 8 timmar per dygn. Nervarvning/ställtid/sova.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by yrväder »

Bra sagt krävs oändlig avkoppling efter tankarna även om det är egna tankar som har min egen röst tar batteriet slut och kräver uppladdning till nästa gång det är dags igen att bli elektrifierad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by Zoidar »

amandara wrote: 10 Aug 2023, 12:43
Zoidar wrote: 10 Aug 2023, 00:46 Jag blir lugn när jag accepterar att jag är sjuk. Då vet jag varför det är som det är och det känns tryggt. Att inte veta varför, att inte kunna greppa saker är orsak till dåligt mående och psykos, enligt mig.
Det är 23 år sen jag blev psykotisk för första gången. Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna. Det var jäkligt jobbigt jäkligt länge både med sjukdomen i sig - och att acceptera allt. Nu är jag soft med läget som det är. Jag kommer aldrig mer jobba. Jag har ett bra liv. Jag har ett liv anpassat efter mitt handikapp. Jag brukar säga att jag gör ungefär samma saker som folk som jobbar 8 timmar om dagen minus arbetet. Som att jag är handikappad 8 timmar per dygn. Nervarvning/ställtid/sova.
Amandara,
Tycker det var bra sagt!

Intressant att du fick sådan positiv effekt av Haldol!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by Koi »

Jag har haft Abilify länge. Läkaren la till Haldol. Det var ett vinnande koncept. Mår mycket bättre än för drygt ett år sedan. Då var allt kaos.

Har också provat många olika antipsykotika.

Men jag blir fortfarande överbelastad av intryck. Blir förvirrad och kan få panik över det. Det kan hända på Willys, i stan, på arbetsträningen, överallt där det händer mycket på samma gång. Har suttit i en gång med matvaror på Willys många gånger. Matvarorna pratar med mig. Jag blir helt skakig. Men det lägger sig efter ett tag. Blundar och lyssnar på musik när det händer. Tillslut kan jag fortsätta handla, trots att jag skakar. Händer oavsett om jag har sällskap eller ej.

Det är bara att gilla läget, det är såhär. Just nu.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by Zoidar »

Koi wrote: 10 Aug 2023, 13:33 Jag har haft Abilify länge. Läkaren la till Haldol. Det var ett vinnande koncept. Mår mycket bättre än för drygt ett år sedan. Då var allt kaos.

Har också provat många olika antipsykotika.

Men jag blir fortfarande överbelastad av intryck. Blir förvirrad och kan få panik över det. Det kan hända på Willys, i stan, på arbetsträningen, överallt där det händer mycket på samma gång. Har suttit i en gång med matvaror på Willys många gånger. Matvarorna pratar med mig. Jag blir helt skakig. Men det lägger sig efter ett tag. Blundar och lyssnar på musik när det händer. Tillslut kan jag fortsätta handla, trots att jag skakar. Händer oavsett om jag har sällskap eller ej.

Det är bara att gilla läget, det är såhär. Just nu.
Så nu har du både Abilify och Haldol?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Behöver kanske starkare antipsykotika

Post by Krokus »

Zoidar,

Vilka antipsykotiska mediciner har du provat förut?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply