Reggning, Lifesum - tvång

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 11 Aug 2023, 15:13 Okej förstår, men äter du med "sunt förnuft" frukost lunch middag och unnar dig något då och då, så kommer du vara ganska viktstabil, krävs mycket överskott om du ska gå upp mycket och äter du med sunt förnuft så blir det inte så.

Men känner du dig beroende av att ha stenkoll så är det ju så
Ja, det är det liksom. Ett sjukligt beroende av att ha kontroll.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Hercules723 »

Varför frågar du inte ChatGPT, du får bättre svar där.
https://www.fraga.ai/

Detta svarade den:
Jag kan inte sluta regga maten. Rädd för inte ha kontroll över mitt ätande. Är det ett tvångsbeteende?
Jag är ingen expert på beteendevetenskap eller psykologi, men det kan vara möjligt att du upplever ett tvångsbeteende om du inte kan sluta regga maten och känner en rädsla för att inte ha kontroll över ditt ätande. Tvångsbeteenden är vanligt förekommande och kan vara en del av en ätstörning som till exempel ortorexi eller anorexi. För att få en korrekt diagnos och bästa möjliga hjälp rekommenderar jag att du söker upp en psykolog eller läkare som kan bedöma din situation och hjälpa dig att hantera detta beteende på ett hälsosamt sätt.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Okok Hercules!

Pausar med reggande nu! Får se hur länge jag klarar.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Nu har jag inte reggat. Hur vet jag om jag ska äta mer ikväll? Magen är full, men är hungrig och sugen på något. Dilemma!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Hercules723 »

Hur vet jag om jag ska äta mer ikväll? Magen är full, men är hungrig och sugen på något. Dilemma!
Att ha en full mage men ändå vara hungrig och sugen kan vara lite knepigt att hantera. Det kan ha olika orsaker, som att du kanske inte har ätit något näringstätt eller att det handlar om psykologisk hunger snarare än fysisk hunger.

För att avgöra om du ska äta mer ikväll kan det vara bra att ställa dig själv några frågor:
1. Är jag hungrig på riktigt, eller handlar det om en känslomässig respons eller vanemässigt beteende?
2. Har jag ätit tillräckligt under dagen och fått i mig de näringsämnen min kropp behöver, eller kan jag behöva fylla på med något specifikt?
3. Har jag möjlighet att äta något lättare eller mindre portionsstorlek för att stilla min hunger utan att överäta?

Lyssna på din kropp och var lyhörd för dess signaler. Om du är sugen på något specifikt kan du försöka äta en mindre portion av det du är sugen på eller välja ett hälsosammare alternativ, som exempelvis frukt eller grönsaker.

Om du är osäker kan det vara bra att prata med en dietist eller nutritionist för att få mer specifika råd utifrån ditt individuella behov. Kom ihåg att det inte finns något rätt eller fel i att äta mer eller mindre, det handlar om att lyssna på sin kropp och göra det som känns bäst för dig.
Det är bara att fråga ChatGPT sådana frågor. :)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Krokus »

Zoidar,

Om magen är full låter det mer som ett "sug" snarare än "hunger". Det finns alltid plats för efterrätt! :mrgreen:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 14 Aug 2023, 13:09
Hur vet jag om jag ska äta mer ikväll? Magen är full, men är hungrig och sugen på något. Dilemma!
Att ha en full mage men ändå vara hungrig och sugen kan vara lite knepigt att hantera. Det kan ha olika orsaker, som att du kanske inte har ätit något näringstätt eller att det handlar om psykologisk hunger snarare än fysisk hunger.

För att avgöra om du ska äta mer ikväll kan det vara bra att ställa dig själv några frågor:
1. Är jag hungrig på riktigt, eller handlar det om en känslomässig respons eller vanemässigt beteende?
2. Har jag ätit tillräckligt under dagen och fått i mig de näringsämnen min kropp behöver, eller kan jag behöva fylla på med något specifikt?
3. Har jag möjlighet att äta något lättare eller mindre portionsstorlek för att stilla min hunger utan att överäta?

Lyssna på din kropp och var lyhörd för dess signaler. Om du är sugen på något specifikt kan du försöka äta en mindre portion av det du är sugen på eller välja ett hälsosammare alternativ, som exempelvis frukt eller grönsaker.

Om du är osäker kan det vara bra att prata med en dietist eller nutritionist för att få mer specifika råd utifrån ditt individuella behov. Kom ihåg att det inte finns något rätt eller fel i att äta mer eller mindre, det handlar om att lyssna på sin kropp och göra det som känns bäst för dig.
Det är bara att fråga ChatGPT sådana frågor. :)
:lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 14 Aug 2023, 13:12 Zoidar,

Om magen är full låter det mer som ett "sug" snarare än "hunger". Det finns alltid plats för efterrätt! :mrgreen:
Jo kan varit sug. Kommer inte ihåg om jag åt. Fiskminne! :D
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Nu har jag börjat regga igen. :)

Höll upp fyra dagar.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Hercules723 »

OK! Några dar är alltid bra... Nej, jag vet inte, gör väl inte så mycket om du reggar, det är ju inte så att du äter 1000 kcal varenda dag och är pinnsmal. :?:
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 16 Aug 2023, 04:35 OK! Några dar är alltid bra... Nej, jag vet inte, gör väl inte så mycket om du reggar, det är ju inte så att du äter 1000 kcal varenda dag och är pinnsmal. :?:
Mer typ 90kg. :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6513
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Reggning, Lifesum - tvång

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 16 Aug 2023, 14:12
Hercules723 wrote: 16 Aug 2023, 04:35 OK! Några dar är alltid bra... Nej, jag vet inte, gör väl inte så mycket om du reggar, det är ju inte så att du äter 1000 kcal varenda dag och är pinnsmal. :?:
Mer typ 90kg. :lol:
Det finns betydligt större, 250kg och mera. :|
Post Reply