Kaffebryggare och kaffevanor

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Geta »

Vattenkokaren avkalkar jag ibland:

1 citron i skivor + 1 brustablett C-vitamin
koka upp
låt stå en timma
koka igenom kokaren några gånger
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Zoidar »

Miika wrote: 13 Aug 2023, 15:45
Fantasio wrote: 13 Aug 2023, 13:57 Hur ofta ska man avkalka (eller vad det heter) sin bryggare och hur gör man?
Minst en gång halvåret tror jag. Googla på det med ättika i
En gång i halvåret? Tror jag bara gjort det en gång sedan köpte min för 5-10 år sedan.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Miika »

Zoidar wrote: 13 Aug 2023, 19:48
Miika wrote: 13 Aug 2023, 15:45
Fantasio wrote: 13 Aug 2023, 13:57 Hur ofta ska man avkalka (eller vad det heter) sin bryggare och hur gör man?
Minst en gång halvåret tror jag. Googla på det med ättika i
En gång i halvåret? Tror jag bara gjort det en gång sedan köpte min för 5-10 år sedan.
:lol:
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Fantasio »

Brygger jag kaffe kanske jag dricker mindre folköl, tänker jag. Jag vet inte vad ett paket kostar eller hur länge det räcker för en måttlighetsdrickare i ensamt hushåll.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 13 Aug 2023, 19:50 Brygger jag kaffe kanske jag dricker mindre folköl, tänker jag. Jag vet inte vad ett paket kostar eller hur länge det räcker för en måttlighetsdrickare i ensamt hushåll.
En paket brukar vara 450g och kostar väl kring 50kr. 50 koppar? 25 muggar?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12651
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by zoegas »

Ett kaffemått är 6 gram säger google. Så 75 koppar. Jag brukar ta runt 4 mått på 6 koppar. Och nu räcker inte min mattekunskap till.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Koi »

Kaffet ska vara starkt.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Richard »

Min kaffekokare har stått o dammat i ca två år sen jag slutade dricka kaffe här hemma. Tänkte göra vid den häromdagen o körde igenom en flaska 24%-ig ättika, sen vatten upprepat tre gånger, o till sist vanligt kaffe (som hade gått ut för några år sen, men den var oöppnad) o det kaffet som kom ut var det absolut inget fel på!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Fantasio »

Min syster erbjöd sig att hjälpa mig att köpa en bryggare. Får lära mig hur den fungerar. Blir väl inte så mycket drucket på en dag. Jag har en kompis som dricker rätt mycket kaffe och han har ingen bryggare, han kör med snabbkaffe.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Geta »

Jag har aldrig haft någon kaffebryggare. Brygger med tratt och melitta direkt i muggen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Santina »

Jag brygger en kopp (mugg) på två kaffemått. Men bara när jag jobbar, annars dricker jag inte kaffe.

Använder sånna avkalkningstabletter man kan hitta på matbutiken till vattenkokaren, aldrig till kaffebryggaren. De är rätt dyra. Det var länge sen sist nu.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kaffebryggare och kaffevanor

Post by Geta »

Jag avkalkar vattenkokaren med citron.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply