Funderingar kring byta jobb

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23257
Joined: 10 May 2021, 16:12

Funderingar kring byta jobb

Post by Zoidar »

Jag har haft lite tankar på att jobba med något annat. Pga att jag jobbar kväll blir det alltid sena nätter och morgnar. Optimalt för mig vore jobb förmiddag 4h, t.ex. 8 till 12. Så jag får ut mer av mina dagar. Jag saknar också känslan att vara en del i ett team. Jag har ju inga arbetskompisar. Till sist känner jag inte alltid att mitt jobb är så meningsfullt. Jag vet ju att jag gör nytta, men känner ändå sällan att det jag gör är så meningsfullt.

Två jobb jag funderar på är personlig assistent och äldreboende. Äldreboende har ju fördelen att man har arbetskompisar. Jag har lite längtan av att vara till hjälp fysiskt. Ett tredje alternativ är att utbilda sig till präst, sjuksköterska eller diakon. Jag är dock inte redo för att gå några längre utbildningar. Jag vet det finns kortare diakonutbildningar.

Detta är bara lite tankar jag har. Just nu kommer jag inte ta något beslut att byta jobb. Helst skulle jag vilja prova på ett annat jobb innan jag tar något beslut.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3485
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Funderingar kring byta jobb

Post by 1Dave »

Jag tycker arbetet som personlig assistent känns meningsfullt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Funderingar kring byta jobb

Post by Geta »

1Dave wrote: 27 Aug 2023, 01:38 Jag tycker arbetet som personlig assistent känns meningsfullt.
Det måste vara ett viktigt jobb.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18585
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Funderingar kring byta jobb

Post by Krokus »

Zoidar,

Ett mellanting kanske vore LSS-boende? Fast jag vet inte om det krävs någon speciell utbildning.

Edit: eller korttidsboende?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Funderingar kring byta jobb

Post by Geta »

Det borde krävas utbildning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Funderingar kring byta jobb

Post by Koi »

Min grabb skulle få praktik på äldreboende men det blev nåt annat. Han har ingen utbildning öht.

Kolla upp det om det krävs utbildning för äldreboende. Du kanske får det när du börjar. Men tänk på att det kan vara tungt arbete. Lyfts gamlingar som trillat omkull eller behöver hjälp ur och i sängen.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Funderingar kring byta jobb

Post by Geta »

Det borde krävas utbildning på äldreboenden. Allt för få var utbildade i hygien under pandemin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23257
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Funderingar kring byta jobb

Post by Zoidar »

1Dave wrote: 27 Aug 2023, 01:38 Jag tycker arbetet som personlig assistent känns meningsfullt.
Ja, det verkar vara ett meningsfullt jobb.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23257
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Funderingar kring byta jobb

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 27 Aug 2023, 08:19 Zoidar,

Ett mellanting kanske vore LSS-boende? Fast jag vet inte om det krävs någon speciell utbildning.

Edit: eller korttidsboende?
Ja, det var en anställd på ett LSS-boende som tyckte jag skulle söka jobb där.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23257
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Funderingar kring byta jobb

Post by Zoidar »

Geta wrote: 27 Aug 2023, 08:53 Det borde krävas utbildning.
Tror varken äldreboende eller LSS-boende kräver utbildning. Men är inte säker.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Funderingar kring byta jobb

Post by Geta »

Det låter konstigt. Förr krävdes det utbildning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3485
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Funderingar kring byta jobb

Post by 1Dave »

De vill nog oftast se undersköterskeutbildning för äldreboende. Det är vad jag sett iaf.
Post Reply