Smoothie-dieten

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23603
Joined: 10 May 2021, 16:12

Smoothie-dieten

Post by Zoidar »

+ Mättnad trots lite kalorier
+ Snabb och enkel viktnedgång
+ Nyttigt
+ Gott
- Gasbildande

Har bytt ut två måltider per dag mot smoothies. Vikten rasar nu. Problemet är gasbildning. Jag hoppades på att det skulle lösa sig med tiden, men tycks fortfarande vara ett problem. Någon som kan tipsa hur man löser detta? Sluta med smoothies vill jag inte eftersom det funkar så bra på alla andra områden.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18776
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Smoothie-dieten

Post by Krokus »

Har du någon mjölkprodukt i dina smoothies? I så fall skulle det kunna bero på laktos, som kan ge gaser.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23603
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Smoothie-dieten

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 21 Jun 2021, 19:20 Har du någon mjölkprodukt i dina smoothies? I så fall skulle det kunna bero på laktos, som kan ge gaser.
Nix ingen mjölk, det är mängden grönsaker. Kanske det är lösningen, mindre grönsaker och mer frukt. :geek: Fast då blir det mer kcal i smoothin. :think:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23603
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Smoothie-dieten

Post by Zoidar »

Glömde honungen till smoothin. Smakar ju lika bra ändå. Får va slut med honung.

250g broccoli
250g spenat
En banan

=200 kcal, 30g kolhydrater, 15g protein, 3g fett

Nu kommer deffen som ett brev på posten.

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18776
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Smoothie-dieten

Post by Krokus »

Igår testade jag att göra pudding på caseinpulver. Det blev inte riktigt så gott som jag hade hoppats på.

Detta recept använde jag:
Image
https://nouw.com/februariibarn/proteinp ... t-28506215

Kanske mer vaniljsocker nästa gång? Fler blåbär också!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Smoothie-dieten

Post by Klankedinken »

Jag gillar allt som är gott! Därför kör jag på gott dieten!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23603
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Smoothie-dieten

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 28 Jul 2021, 09:59 Jag gillar allt som är gott! Därför kör jag på gott dieten!
Jo, men mår man bra av det i långa loppet?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Smoothie-dieten

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 28 Jul 2021, 10:49
Klankedinken wrote: 28 Jul 2021, 09:59 Jag gillar allt som är gott! Därför kör jag på gott dieten!
Jo, men mår man bra av det i långa loppet?
Jag kan ställa dig samma fråga!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23603
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Smoothie-dieten

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 28 Jul 2021, 10:53 Jag kan ställa dig samma fråga!
Ja, jag mår bättre i långa loppet av att tänka på vad jag äter.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Smoothie-dieten

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 28 Jul 2021, 11:20
Klankedinken wrote: 28 Jul 2021, 10:53 Jag kan ställa dig samma fråga!
Ja, jag mår bättre i långa loppet av att tänka på vad jag äter.
Jag tycker man borde få äta lite som man vill.. Inte ohälsosamt så man går upp i vikt men så pass att man trivs med sin matstil. Att göra diet blir så inskränkande på livsstilen att man blir tråkigt. Jag tycker det ska va roligt att äta och gärna lätt att få. Därför äter jag ofta kebab eller köper mat på delin..

En grej jag märker hos dig däremot är att du kör en diet eller liknande i någon vecka eller två tills det kraschar sen käkar du på mcdonalds eller ben n jerrys.. Så i det stora hela kanske vi inte är så olika?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23603
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Smoothie-dieten

Post by Zoidar »

Jo, vi är säkert inte helt olika. :)

Men det är enligt planen att äta på Donken och så ibland. Det är inte så att jag tänker: "Usch nu fuskar jag", och får dåligt samvete. Det vore trist att inte unna sig något gott ibland. Så min plan är att kunna äta lite "skräpmat" och ändå ha en hyffsad form. Men det är väl balansen. Äter jag för mycket "skräpmat" blir belöningen mindre och mer för att dämpa ett beroende. Så försöker använda det som tillfällig belöning ibland.

Lchf är tänkt att ta död på sockerberoendet. Tycker det funkar rätt bra. Men blev deppig av helt klippa kolhydraterna, så det är inte för mig. Däremot funkar begränsa kolhydraterna, kanske halvera bröd, ris, pasta, socker och istället äta mer proteinkällor.

Håller med om att jag ändrar mig ofta, det är ingen nyhet. :D
För mig handlar det mycket om att ha kontroll över situationen. Det är väl ett personlighetsdrag?

Absolut inget ont menat mot dig Klange. Vi har olika brottningskamper i livet.
Last edited by Zoidar on 28 Jul 2021, 11:50, edited 4 times in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18776
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Smoothie-dieten

Post by Krokus »

En nackdel med att minska rejält på kolhydrater och öka protein, är att plånboken blir tunnare.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply