De kräver höjd lön (SVT)

Om artiklar, tidningslänkar m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18673
Joined: 10 May 2021, 16:18

De kräver höjd lön (SVT)

Post by Krokus »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... en--310mla
– Vi vill också kunna leva och känna lite uppskattning för det jobb som vi trots allt gör, säger Hans Östman, en av en medlemmarna från organisationen FUB som idag uppvaktade Kristofer Dahlgren (L), ordförande i arbetsgivarutskottet i Gävle kommun.

På medlemmarnas önskelista fanns även rätt till friskvårdsbidrag och friskvårdstimme – allt för att förbättra hälsan för intellektuellt funktionsnedsatta som grupp.
Helt rätt! Semesterersättning på sommaren vore schysst också!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37068
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: De kräver höjd lön (SVT)

Post by Geta »

Du hör väl inte dit, Krokus?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18673
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: De kräver höjd lön (SVT)

Post by Krokus »

Näpp!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18673
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: De kräver höjd lön (SVT)

Post by Krokus »

Trots att jag inte har IF, tycker jag att de som går på daglig verksamhet (eller liknande sysselsättning via kommunen) borde få fler förmåner.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8224
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: De kräver höjd lön (SVT)

Post by Richard »

Jag vet inte exakt vad vi får, men det är runt 350-500 kr i månaden för mig som är där halvtid. Sen varje halvår får vi statlig bonus som för min del brukar ligga på 3 000 kr. Vi är ändå fria att göra vad vi vill på daglig verksamhet, snickra, keramik, måla, inte nått sånt som att man tvingas att sortera skruvar.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23359
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: De kräver höjd lön (SVT)

Post by Zoidar »

Richard wrote: 05 Oct 2023, 16:50 Jag vet inte exakt vad vi får, men det är runt 350-500 kr i månaden för mig som är där halvtid. Sen varje halvår får vi statlig bonus som för min del brukar ligga på 3 000 kr. Vi är ändå fria att göra vad vi vill på daglig verksamhet, snickra, keramik, måla, inte nått sånt som att man tvingas att sortera skruvar.
Betald fritidsgård :D
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8224
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: De kräver höjd lön (SVT)

Post by Richard »

Zoidar wrote: 05 Oct 2023, 16:57
Richard wrote: 05 Oct 2023, 16:50 Jag vet inte exakt vad vi får, men det är runt 350-500 kr i månaden för mig som är där halvtid. Sen varje halvår får vi statlig bonus som för min del brukar ligga på 3 000 kr. Vi är ändå fria att göra vad vi vill på daglig verksamhet, snickra, keramik, måla, inte nått sånt som att man tvingas att sortera skruvar.
Betald fritisfgård :D
Jo, det kan man säga. Men det är ju inte för pengarna man går dit, jag hade gått dit även om vi inte fick nått. Jag går dit för att träffa lite folk o komma ut lite.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23359
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: De kräver höjd lön (SVT)

Post by Zoidar »

Richard wrote: 05 Oct 2023, 16:58
Jo, det kan man säga. Men det är ju inte för pengarna man går dit, jag hade gått dit även om vi inte fick nått. Jag går dit för att träffa lite folk o komma ut lite.
Lite som Espresso house för mig, men jag måste betala för kaffet.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37068
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: De kräver höjd lön (SVT)

Post by Geta »

På min dagliga verksamhet ville de gärna att jag sorterade skruvar. De fick betalt för det. Dagverksamheten ville tjäna pengar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13222
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: De kräver höjd lön (SVT)

Post by amandara »

Jag har arbetat på mekanisk verkstad, som frisk och med lön. Jag skulle aldrig sätta mig på en mekanisk verkstad för 9 kr i timmen. Jag arbetar inte gratis.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4300
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: De kräver höjd lön (SVT)

Post by yrväder »

Tycker de ska ha samma förmåner som andra. Friskvårdsbidrag och friskvårdstimme är väl bra för alla. Jag har lagt märke till att personal och jag tror det är de som arbetar på gruppboendet de bor på, de är ofta ute och går, jag har även sett de som simmar och det kan vara någon form av friskvård. Jag tror man kan få det på recept och då betalar man till ett rabatterat pris.
Post Reply