Viktuppgången är dosrelaterad

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 24 Oct 2023, 19:02 Jag har xeplion injektion och Latuda tablett. Köper inte riktigt det här med att man går upp i vikt på grund utav medicinerna. Isåfall för att medicinen gör att hungern ökar och man proppar i sig mer kalorier och därför ligger på ett kaloriöverskott och ökar i vikt pga mer fett.

Men att man bara får injektioner och ökar i vikt oavsett vad man gör bara på grund utav medicinerna tror jag är fel.

Isåfall är anledningen att medicinerna påverkar ämnesomsättningen vilket gör att man ökar i vikt även fast man äter precis samma?

För mig har viktuppgång varit pga jag fått i mig mer mat än vad jag gjort av med.

Har stått på xeplion ett par år förut och inte ökat i vikt alls. Då gör inte medicinerna att man går upp i vikt

Vet inte men slutsatsen är att jag inte köper resonemanget
Kring att man går upp massa i vikt så fort man tagit en olanzapin till exempel
Du verkar lyckligt lottad (om man nu ska säga så om någon med schizofreni?) med att du sluppit metabola biverkningar.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by Leakim97 »

Med schizofreni så har man dragit en FET nitlott. Äter man antipsykotisk medicin som gör att hungern ökar och man inte klarar av att äta och dricka samma mängd som innan så kommer man att gå upp i vikt. Äter du likadant som du gjort innan du börjat med antipsytkotisk medicin så kommer du inte heller att gå upp massa i vikt.
Last edited by Leakim97 on 25 Oct 2023, 12:44, edited 2 times in total.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by Leakim97 »

Okej dom som sluppit att metabolismen ändrats har tur när det kommer till biverkningar (om det stämmer att metabolismen ändras är jag tveksam till)
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by Leakim97 »

Köper inte att metabolismen ändras så att man går upp i vikt.

Har du ätit 2000 kcal om dagen innan och äter 2000 kcal om dagen efter att du börjat med medicnerna så kommer du inte att gå upp i vikt. Man går upp i vikt för att man har ökad hunger och äter och dricker mer än vad man gjort innan på ett dygn. Fast man kanske inte märker det själv.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by Zoidar »

En vän som har ätstörningar sa han gick upp när han fick antipsykotika, trots att han åt samma mängd mat.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by Leakim97 »

Zoidar wrote: 25 Oct 2023, 12:46 En vän som har ätstörningar sa han gick upp när han fick antipsykotika, trots att han åt samma mängd mat.
Det tror jag inte på. Kalorier in kalorier ut. Metabolismen ändras inte. Vanlig biverkan på antipsykotiska läkemedel är viktuppgång. Det är viktuppgång pga att man får ökad hunger, därför kallas det för en biverkning. Det är för att man inte klarar av att inte äta mer än vad kroppen behöver
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 25 Oct 2023, 12:48
Det tror jag inte på. Kalorier in kalorier ut. Metabolismen ändras inte. Vanlig biverkan på antipsykotiska läkemedel är viktuppgång. Det är viktuppgång pga att man får ökad hunger, därför kallas det för en biverkning. Det är för att man inte klarar av att inte äta mer än vad kroppen behöver
Men det finns läkemedel som höjer ämnesomsättningen, varför är det då konstigt om antipsykotika sänker den? Tar man sköldkörtelhormoner kan man säkert äta 500kcal extra utan att gå upp i vikt eller kanske ännu mer beroende på dos.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by Zoidar »

Alltså jag tror inte det är belagt att antipsykotika sänker ännesomsättning, men det kan ju vara så. Jag tror själv de påverkar ämnesomsättningen, men vi får ju tro olika i frågan, det är ju ok.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by Krokus »

Det finns andra läkemedel som också ger viktökning som biverkning, t ex kortison och hormonella preventivmedel. Jag tror mycket väl att ämnesomsättningen kan förändras med antipsykotiska läkemedel. Vissa mer än andra.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by memphis »

Jag har en sjukdom som påverkar ämnesomsättningen (underproducerande sköldkörtel) så för mig är det inget främmande att mediciner påverkar metabolismen. Jag äter inte särskilt mycket men har ändå väldigt svårt att hålla vikten.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by Geta »

För min del har viktuppgången berott på ökad hunger. Det har inte funnits någon botten i magen. Nu för tiden är jag inte så hungrig men det är svårt att gå ner i vikt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Viktuppgången är dosrelaterad

Post by Leakim97 »

Allt ifrån mina ideer är spekulationer, jag sitter inte på svaren hur det igentligen är
Post Reply