Enklast möjliga

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Vad tror ni, går det att ha vitlökssås på korv med bröd? Skär det sig med chilisås på korven? Annars har jag tänkt att ha rostad lök på maten och möjligtvis bostongurka.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Enklast möjliga

Post by Geta »

Du får testa. Vitlök ingår i det mesta.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1770
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Enklast möjliga

Post by Inwatto »

Säger som Geta: Du får testa.

Korv kan väl ätas med vilken sås som helst?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Nu sitter jag och matfantiserar igen. Tanken är att smyga igång med matlagningen igen. Jag tänker stekt korv med bröd. Men vill att min påse pommes frites som legat i frysen länge. Det blir att äta halva korvbeståndet till bröd och andra halvan till pommes frites. Det kan nog också vara gott, även fast jag helst vill ha en köttbit till pommesen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Det kan vara drygt att vänta på att ugnen ska bli ordentligt varm. Därmed går all mat som innehåller råvaror eller hela rätter i ugn bort från listan på enklast möjliga. Så lat är jag. Men jag är sugen på pommes frites nu.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Ska jag göra korv med bröd köper jag ett paket med tio korvar och en påse med åtta bröd i. Får äta fyra korv med bröd plus en enkel korv utan bröd två gånger. Fyra korv med bröd och en utan blir jag mätt på, speciellt om jag har bostongurka till. Sambal Oelek är ju gott också, men vet inte var de står i affären. Kanske kan man haffa nån bodknodd och fråga. Det dyraste lär ju vara steksmöret.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Enklast möjliga

Post by Geta »

Du har nästan hallucinationer om mat. Det kan bero på att du har brist på mat ibland.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Geta wrote: 13 Feb 2024, 12:34 Du har nästan hallucinationer om mat. Det kan bero på att du har brist på mat ibland.
Ja, jag kan nästan förnimma smaken av mat när jag sitter uppe om kvällarna. Är dagens luncher slut imorgon är det jag som köper korv med bröd. Bukfylla, inte överdrivet nyttigt, men gott. Då återstår bara att luska fram var sambal oelek finns i affären.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Saken är klar; När min rygg blivit bättre är det jag som går till affären och köper korv, korvbröd, steksmör, chilisås och sambal oelek. Rostad lök och jalapenos har jag redan hemma.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Enklast möjliga

Post by Geta »

Jag köpte färsk broccoli. Kokade och saltade lite och hällde över en burk creme fraiche. Gratinerade i 20 minuter med ugnen på 225 grader. Enklare kan det inte bli.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Enklast möjliga

Post by Zoidar »

Geta wrote: 17 Feb 2024, 13:07 Jag köpte färsk broccoli. Kokade och saltade lite och hällde över en burk creme fraiche. Gratinerade i 20 minuter med ugnen på 225 grader. Enklare kan det inte bli.
Inget kött, fisk?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Enklast möjliga

Post by Geta »

Nej, äter för lite protein.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply