Enklast möjliga

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13213
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Enklast möjliga

Post by amandara »

Jag har köpt ingredienser till vegetarisk lasagne så det blir det i morgon. Passar på en lördag med lite festligare mat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Jag glömde köpa köttbullar idag. Nu har jag bara fil och mina sockerfria flingor att förtära.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Enklast möjliga

Post by Zoidar »

Testade idag micra potatis. Delade potatisarna i fyra delar och in i micron 10 min (tid beror ju på effekt och hur mycket potatis). Det Funkade och hur enkelt som helst.

Sen kokade jag spenat och hällde över potatisen. Svartpeppar och salt och jag hade spenat-potatis-soppa.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Mikrade du rå potatis? Det har aldrig slagit mig att man kan göra. Hur blev det jämfört med att koka potatisen?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Enklast möjliga

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 30 Oct 2021, 00:00 Mikrade du rå potatis? Det har aldrig slagit mig att man kan göra. Hur blev det jämfört med att koka potatisen?
Ja det gjorde jag. Tyckte det blev fullt godkänt. Kanske lite mer vattnig. Glöm inte dela den, annars blir det nog explosion.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18640
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Enklast möjliga

Post by Krokus »

Fantasio wrote: 30 Oct 2021, 00:00 Mikrade du rå potatis? Det har aldrig slagit mig att man kan göra. Hur blev det jämfört med att koka potatisen?
Bakpotatis går bra att köra i mikrovågsugn. Stick några hål med en potatissticka och kör på hög effekt i ca 15 min.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Enklast möjliga

Post by Fantasio »

Jaha. Krokus. Bakpotatis är gott, men jag vet inte hur man ska göra röran man har till den.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18640
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Enklast möjliga

Post by Krokus »

Äh, smör funkar! :)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Enklast möjliga

Post by Miika »

Lätt röra till bakpotatis, gräddfil med klippt gräslök, lite rökt skinka och en skvätt chilisås. Gott
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Enklast möjliga

Post by Zoidar »

Jag äter knäckebröd med senapssill på. Enkelt!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Enklast möjliga

Post by Miika »

Jag har hittat ett recept på en päron kaka med toscatäcke. Min fundering är hur pass mogna ska päronen vara så att det blir godast. Jag gissar på mogna päron, har jag fel? någon som vet?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37013
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Enklast möjliga

Post by Geta »

Nej, jag tror att halvmogna päron blir bäst. De måste nog ha lite stadga kvar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply