Organdonation forskning och AI

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Fredrik

Organdonation forskning och AI

Post by Fredrik »

Jag undrar vilken typ av forskning görs på en avlidens hjärna som godkänt donation av sin kropp till forskning?

Görs det något forskning som avser AI, artificiell intelligens på en avlidens hjärna? Eller räknas det som oetiskt forskning?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12641
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Organdonation forskning och AI

Post by zoegas »

Antingen är hjärnan död eller så lever man?
Fredrik

Re: Organdonation forskning och AI

Post by Fredrik »

zoegas wrote: 01 Nov 2023, 16:02 Antingen är hjärnan död eller så lever man?
Så det görs ingen forskning på en död hjärna?
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12641
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Organdonation forskning och AI

Post by zoegas »

Jag vet inte? Jag tror inte man kan se något i döda hjärnor. Det är ju som alla andra organ man har. Men du oroar mig med vad du skriver.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12641
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Organdonation forskning och AI

Post by zoegas »

Skicka mail till Rickard och bli medlem. Så kan vi diskutera saken.
Guest

Re: Organdonation forskning och AI

Post by Guest »

zoegas wrote: 01 Nov 2023, 16:08 Jag vet inte? Jag tror inte man kan se något i döda hjärnor. Det är ju som alla andra organ man har. Men du oroar mig med vad du skriver.

Okej. Tänkte bara om forskare får typ "återuppliva" en död hjärna med hjälp av AI, eller få ut nån slags information ur en död hjärna. Ai är ju i ropet på många områden just nu.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12641
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Organdonation forskning och AI

Post by zoegas »

Gäst wrote: 01 Nov 2023, 16:12
zoegas wrote: 01 Nov 2023, 16:08 Jag vet inte? Jag tror inte man kan se något i döda hjärnor. Det är ju som alla andra organ man har. Men du oroar mig med vad du skriver.

Okej. Tänkte bara om forskare får typ "återuppliva" en död hjärna med hjälp av AI, eller få ut nån slags information ur en död hjärna. Ai är ju i ropet på många områden just nu.
Elon Musk är ju inne på implantat och sånt. Man kan styra saker med tanken. Men är det väl dött, så är där ingen elektrisk aktivitet i hjärnan. Det vore ett mirakel och jättesprång om forskare lyckats återuppliva en hjärna. Filosofiskt så är man ju en själ. Och hjärnan är bara ett instrument.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Organdonation forskning och AI

Post by Geta »

Det är nog science fiction.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Fredrik

Re: Organdonation forskning och AI

Post by Fredrik »

Fick detta mejl från Nationellt Donationscentrum:

"Hej
Tack för ditt mejl.

Socialstyrelsen har ett övergripande ansvar när det gäller donation av organ, vävnader, celler och blod. Däremot ligger donation av helkropp och specifikt hjärnan utanför vårt område och innefattas ej i donationsregistret.

Vi har dock följande information på vår webbplats med kontaktuppgifter om man vill veta mer om helkroppsdonation:

Helkroppsdonation
Den som vill donera hela sin kropp till medicinsk och anatomisk undervisning måste under sin livstid skriva ett avtal om detta med någon av de medicinska högskolorna. Helkroppsdonation är inte samma sak som organ- och vävnadsdonation och hanteras inte av Socialstyrelsens donationsregister.

​​​Institutionerna är generellt intresserade av helkroppsdonationer men avgör från fall till fall om de kan acceptera en donation. Avtalet tecknas med den mottagande institutionen vid respektive universitet, se nedan.

I avtalet kommer donatorn och mottagaren överens om vad som ska gälla, till exempel när det gäller ceremonier som kyrklig, borgerlig eller utan ceremoni, uppgifter om anhöriga, gravplats eller minneslund. Institutionen ersätter med ett fast belopp kostnader i samband med begravningen. Inga kostnader ersätts i förväg.

Den som avser att donera hela kroppen på detta sätt kan ändå välja att säga ja till donation för transplantationsändamål. Den mottagande institutionen kan ge ytterligare upplysningar om hur man gör i dessa och andra avseenden som helkroppsdonator.


Medicinska institutioner som accepterar helkroppsdonationer:

Umeå universitet, Institutionen för integrativ medicinsk biologi, avdelningen för anatomi, tel 090‑786 51 43. Kroppsdonationer, Umeå Universitet.

Uppsala universitet, Institutionen för medicinsk cellbiologi, enheten för anatomi, tel 070‑865 97 16, 018‑471 44 40

Göteborgs universitet, tel 0766-18 47 39, telefontid tisdagar 10–12 och torsdagar 13–15, kroppsdonation@gu.se,

se även www.gu.se/sahlgrenska-akademin/om-oss/kroppsdonation

Karolinska institutet, neurovetenskap/Linköpings universitet, tel 08‑33 68 55, helkroppsdonation@ki.se, se även www.ki.se/helkroppsdonation.


Angående hjärnforskning, så finns information kring Hjärnbanken vid Karolinska Institutet här:

https://ki.se/nvs/om-hjarnbanken


Vänlig hälsning,

Nationellt Donationscentrum

.....................................................................

SOCIALSTYRELSEN

Avdelningen för kunskapsstyrning för hälso- och sjukvården

Nationellt Donationscentrum"
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Organdonation forskning och AI

Post by Geta »

Jag har donerat blod för forskning till Karolinska i Broad-studien.

https://ki.se/meb/broad-studien
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12641
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Organdonation forskning och AI

Post by zoegas »

Där ser man. Jag hade ingen aning om det. Jag får tydligen inte donera organ för medicinerna.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Organdonation forskning och AI

Post by Geta »

vårt sjuka blod får vi donera......
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply