Kronisk psykos?

Moderator: Moderator 1

Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Kronisk psykos?

Post by Leakim97 »

Har haft negativa symtom sedan jag insjuknade. Vad det verkar som så försvinner de aldrig, utan det är något jag har fått lära mig att leva med. Det känns normaliserat för mig nu, det har gått snart 8 år med schizofreni.

Jag är alltså inte i remission när det kommer till negativa symtom och kognition, men är det när det kommer till hallucinationer och vanföreställningar.

Har blivit så van att leva med schizofreni och det känns typ som att jag alltid haft denna sjukdom. Man lär sig att leva med det
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12641
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kronisk psykos?

Post by zoegas »

Det kan hjälpa med medicinbyte och så. Abilify? Vissa blir rastlösa som fan, andra får mer funktion. Samma det finns massor med sorters antidepressiva
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kronisk psykos?

Post by Geta »

Negativa symtom blir bättre med tiden.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12641
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kronisk psykos?

Post by zoegas »

Det vänder vid 40. Men då är allt för sent.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kronisk psykos?

Post by Geta »

Jag är 70+ och har fortfarande nöje av livet. Efter 50 har det varit mina bästa år.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12641
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kronisk psykos?

Post by zoegas »

Samtidigt som du fick kontakt med mig :shock:
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12641
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kronisk psykos?

Post by zoegas »

:shock: :shock: :shock:
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kronisk psykos?

Post by Geta »

zoegas wrote: 03 Nov 2023, 15:39 Samtidigt som du fick kontakt med mig :shock:
Grädde på moset! :D
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12641
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kronisk psykos?

Post by zoegas »

Geta wrote: 03 Nov 2023, 15:50
zoegas wrote: 03 Nov 2023, 15:39 Samtidigt som du fick kontakt med mig :shock:
Grädde på moset! :D
Truffle butter!
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Kronisk psykos?

Post by Nobel »

Min psykos är kronisk och kommer tillbaka om jag slutar med medicinen. Jag har främst haft positiva symtom och är högfungerande i remission. Är livrädd för att få ett skov igen och eftersom att mina psykoser är stressutlösta är det av yttersta vikt att undvika det. Jag tror att en bidragande orsak till att så få kan reparera sig själv efter psykos är isolering. Jag har varit i en miljö där jag kunnat återhämta mig socialt och det gör att jag mår mycket bättre. Dessutom är jag på rätt väg med arbete i sikt. Efter arbetsträningen hoppas jag att så småningom kunna landa ett arbete, även om det skulle vara på deltid. Jag har förlikat mig med min situation. Jag har medvind nu.
'cause the freak inside controls my mind
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Kronisk psykos?

Post by Leakim97 »

Glädjande att höra Nobel, du verkar vara på rätt spår! :D
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Kronisk psykos?

Post by Nobel »

Tack Leakim97! Antar att du levt med schizofreni sedan ung ålder. Det måste vara jobbigt. Jag insjuknade vid 24, så hann ändå med att leva livet innan sjukdomen slog till. Men såhär i efterhand förstår jag att sjukdomen inte kom från bar himmel. Jag hade ett psykotiskt skov som varade i en månad ungefär när jag var barn. Trodde att jag var döende i sjukdom. Eller, vet inte om hypokondri räknas som psykos. Det var i alla fall en fast övertygelse om att jag levde med massa sjukdomar och snart skulle dö. Det försvann sen och jag levde ett normalt liv fram tills jag 18. Då började förföljelsetankarna ta form, men de var fortfarande under kontroll och påverkade inte min vardag särskilt mycket, utan mest under perioder då jag var stressad. Sedan kom den permanenta psykosen vid 24.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply