Hetsäta

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Hetsäta

Post by memphis »

Ikväll har jag ätit oavbrutet. Jag gör det ibland, som att jag har bulimi, fast utan att spy upp maten då. Det kallas väl hetsätning. Inte konstigt att jag har problem med vikten när jag då och då vräker i mig såhär. Det händer ofta i samband med löning. Då har jag råd med mera mat.

Jag är inte dunderfet, men jag bär så att det räcker. Jag önskar att jag hade mer självdisciplin, om det skulle hjälpa. Vet inte riktigt när detta började, men som jag minns det började det när jag vart insatt på olanzapin. Och det är många år sen nu.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hetsäta

Post by memphis »

Innan zyprexa hade jag inte det här problemet. Jag minns att det var nåt nytt för mig då. Jag ville bara äta, och äta och äta. Nu är det ett vardagsproblem. Men jag äter inte zyprexa längre. När jag gick upp 30kg på bara några veckor så fick jag seroquel i stället för zyprexa. Har zyprexa gett mig nån sorts skada i hjärnan? Eller skyller jag bara ifrån mig?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hetsäta

Post by memphis »

I kväll har jag efter middagen vräkt i mig en påse chips, läsk, en liter yoghurt, 250 gram russin och 3 till glassar. Jag är proppmätt och önskar nästan att jag kunde spy. Men samtidigt är jag glad att jag inte spyr för det förstör tänderna.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hetsäta

Post by Geta »

Känner igen hungern från när jag började med antipsykotika. Hungern har
försvunnit med tiden. Nu när jag är sällan i affären kan jag köpa på
mig mer godis än vad som är nyttigt.

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa ... -jag-gora/
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hetsäta

Post by memphis »

Zyprexa- är en riktig häxa.
Hibernal- aldrig mera smal.

Haldol- bon apetit och skål.
Quetiapin- fet som ett svin.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Hetsäta

Post by Nobel »

memphis wrote: 23 Jun 2021, 20:56 Zyprexa- är en riktig häxa.
Hibernal- aldrig mera smal.

Haldol- bon apetit och skål.
Quetiapin- fet som ett svin.
Vackert poem :lol:
'cause the freak inside controls my mind
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12919
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hetsäta

Post by amandara »

memphis wrote: 23 Jun 2021, 20:56 Zyprexa- är en riktig häxa.
Hibernal- aldrig mera smal.

Haldol- bon apetit och skål.
Quetiapin- fet som ett svin.
🤣
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Hetsäta

Post by Richard »

Jag har också hetsätit. Innan åt jag knappt något på hela dagen o massvis precis innan jag skulle lägga mig. Jag hade inte heller några problem att äta upp en hel påse ostbågar, chips eller chilinötter.

Sen slutade jag att äta helt, men fick hjälp efter någon vecka. Mina handledare där jag studerar hjälpte mig att komma igång med ett enkelt matschema, med mat som knappt kräver någon tillagning o som jag äter regelbundet nu. Har gått ner 22 kg på bara några månader.

Men Zyprexa/Olanzapin är ökänt för att man äter mer. Seroquel/Quetiapin är också vanligt att man äter mer på.

Har inget direkt tips, o man vill inte höra typ "men börja äta rätt då" när man har ätstörning, det är inte så enkelt... Men man kan säga att jag bara hade tur att jag lyckades ställa om mig. Det är jobbigt när t.ex andra ger förslag på mat, o man inte är motiverad.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hetsäta

Post by Krokus »

Även jag hetsäter ibland, främst choklad. Men de gånger som jag lyckats hålla mig ifrån choklad och annat gott, under en längre tid (några veckor), tycker jag inte att chokladen är god när jag väl äter den.

Vet inte om smaklökarna behöver en "detox"? Vad är det som händer efter en paus från sötsaker? Varför är det inte lika gott efter en paus?

"Är du inte hungrig, är mat inte lösningen." Detta citat såg jag någonstans. Är hetsätningen en slags verklighetsflykt? En flykt från depression?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12919
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hetsäta

Post by amandara »

Jag har oxå hetsätningar av och till. Inte regelrätt att jag äter ett smörpaket eller så. Och jag spyr inte. Men det visar sig på vikten.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Hetsäta

Post by wasp »

Hetsätit har jag aldrig gjort, men ätit för mycket istället. År 1999 vägde jag ca 100 kg, men 2001 var jag nere i 80 kg och det väger jag än (79,4) imorse. Är 177cm lång.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hetsäta

Post by memphis »

Nu har jag ätit för mycket igen. Bara för att jag handlade idag. Jag försöker att inte köpa så mycket gott att äta, så jag inte ska bli frestad att överäta, men det spelar ingen roll. För jag äter på vad jag har i stället, även om det inte är godis.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply