Schizoid

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Schizoid

Post by Koi »

Nån som vet nåt om Schizoid personlighetsstörning. Psykologen trodde ju jag har borderline. Kammade hem typ 0 på screeningen. Nu fick jag göra ett större test om personlighetsstörningar. Fick hjälp av sjuksyrran att tolka vissa frågor. Råkade se svaren innan hon skickade in det.

Hade högst på schizoid personlighetsstörning såg det ut som. Inte jättehöga poäng, men ändå. Men vad är schizofreni och vad är en störning?

Hittade denna artikel. Hur riktig är den? Känner igen mig i den. Har svårt med känslor och intimitet. Det har liksom aldrig varit min grej.

https://utforskasinnet.se/vad-vet-du-om ... sstorning/
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4303
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Schizoid

Post by yrväder »

Jag vet inte, det är inget jag kikat på eftersom det aldrig varit aktuellt. Kika lite på högkänslighet också , men det är inte riktigt beskrivet på hur du kan uppfatta att vara det mer från den andres syn och bemötande.

Men jag har svårt att se dig som okänslig och ointresserad av din omgivning.
Du bryr dig om dina barn och den du lever med din familj
Sen tyckte jag att jag läste att du kanske skulle börja arbetsträning på nytt ställe.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Schizoid

Post by Koi »

Jag vet hur man uppför sig.

Men jag har en konstant okänsla i kroppen. Jag vet tex inte hur kärlek känns. Jag vet hur folk gör när de är kära. Har sett det. Men kan inte applicera det på mig.

Att jag har två barn är två mirakel i sig med tanke på hur ointresserad jag är av reproduktionsövningar.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23554
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Schizoid

Post by Zoidar »

Koi wrote: 09 Nov 2023, 22:07 Jag vet hur man uppför sig.

Men jag har en konstant okänsla i kroppen. Jag vet tex inte hur kärlek känns. Jag vet hur folk gör när de är kära. Har sett det. Men kan inte applicera det på mig.

Att jag har två barn är två mirakel i sig med tanke på hur ointresserad jag är av reproduktionsövningar.
Är dina barn friska eller har de ärvt psykisk ohälsa?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Schizoid

Post by Koi »

Zoidar wrote: 09 Nov 2023, 22:08
Koi wrote: 09 Nov 2023, 22:07 Jag vet hur man uppför sig.

Men jag har en konstant okänsla i kroppen. Jag vet tex inte hur kärlek känns. Jag vet hur folk gör när de är kära. Har sett det. Men kan inte applicera det på mig.

Att jag har två barn är två mirakel i sig med tanke på hur ointresserad jag är av reproduktionsövningar.
Är dina barn friska eller har de ärvt psykisk ohälsa?

Bara den ena. Autism
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23554
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Schizoid

Post by Zoidar »

Koi wrote: 09 Nov 2023, 22:09
Zoidar wrote: 09 Nov 2023, 22:08
Koi wrote: 09 Nov 2023, 22:07 Jag vet hur man uppför sig.

Men jag har en konstant okänsla i kroppen. Jag vet tex inte hur kärlek känns. Jag vet hur folk gör när de är kära. Har sett det. Men kan inte applicera det på mig.

Att jag har två barn är två mirakel i sig med tanke på hur ointresserad jag är av reproduktionsövningar.
Är dina barn friska eller har de ärvt psykisk ohälsa?

Bara den ena. Autism
Ok! Ingen schizofreni iaf.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Schizoid

Post by Koi »

Zoidar wrote: 09 Nov 2023, 22:10
Koi wrote: 09 Nov 2023, 22:09
Zoidar wrote: 09 Nov 2023, 22:08

Är dina barn friska eller har de ärvt psykisk ohälsa?

Bara den ena. Autism
Ok! Ingen schizofreni iaf.
Inte än iaf.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23554
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Schizoid

Post by Zoidar »

Koi wrote: 09 Nov 2023, 22:26
Inte än iaf.
Hur gamla är de?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8307
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Schizoid

Post by wasp »

Kriterierna i ICD-10 och DSM-5 stämmer till punkt och pricka även på mig......
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8265
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Schizoid

Post by Richard »

Jag skulle kunna vara schizoid, nästan allt stämmer in.

Men det stod att man måste utesluta autism först, o det har jag ju. De kan te sig liknande.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Schizoid

Post by Koi »

Zoidar wrote: 09 Nov 2023, 22:27
Koi wrote: 09 Nov 2023, 22:26
Inte än iaf.
Hur gamla är de?
Runt 20
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25426
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Schizoid

Post by Leakim97 »

Läste att skillnad mellan schizoid personlighetsstörning och schizofreni är att vid schizofreni har man vanföreställningar och hallucinationer men det har man inte vid schizoid.

Vid schizoid så har man funktionsbortfall, negativa symtom, som vid schizofreni.

Jag antar att man inte blir psykotisk på samma sätt vid schizoid personlighetsstörning jämfört med schizofreni.

Tyckte också jag läste att tillståndet schizoid personlighetsstörning kan övergå i schizofreni men att det inte behöver bli så
Post Reply