Vår munhälsa

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

yrväder wrote: 21 Mar 2024, 07:58 Det är din läkare som skriver en ansökan om tandvårdskort och det gör han utifrån din sjukdom.
Det är regionen som sen avgör.
Jag har fått papper från vården om särskilt tandvårdsbidrag. Det rör sig nog bara om 600kr per termin. Ska lämna intyget till tandläkaren.
Last edited by Zoidar on 21 Mar 2024, 13:55, edited 2 times in total.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vår munhälsa

Post by Geta »

Det dras automatiskt 600 kr per år för mig hos tandläkaren. Har aldrig lämnat intyg.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

Geta wrote: 21 Mar 2024, 13:51 Det dras automatiskt 600 kr per år för mig hos tandläkaren. Har aldrig lämnat intyg.
Pensionärsrabatt?

Tror om jag går till tandläkaren i juni får jag 600kr i stöd och efter juni 600kr till. Så kan kanske få totalt 1200kr om jag lägger upp det lite smart. Om jag gör undersökning i juni och lagar tänderna i juli.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

Har bokat tid nu. Fick tid 26e april. Kvinnan i telefonen skrattade till när jag sa jag inte varit hos tandläkaren på minst 10 år.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vår munhälsa

Post by Richard »

Jag har lite gulaktiga tänder, men så röker jag ju ett och ett halvt paket om dagen. För slarvade jag med tandborstningen på kvällen, men tandläkaren sa att jag måste sköta tandborstningen om jag ska få en krona på högkostnadsskyddet (grönt kort) (mina framtänder är extremt slitna på baksidan, eftersom jag lägger övre tänderna de nedre, så de slits). Så nu har jag ett larm som piper kl 20, då jag borstar tänderna på kvällen också.

Sen har jag ju Theralen som gör munnen torr o är därför skadligt för tänderna.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

På fredag är det dags. Gissar fyra hål. Allt under fyra hål tar jag som en glad överraskning.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vår munhälsa

Post by Geta »

Tycker att det är svårt att borsta tänderna längst bak i munnen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

Imorgon gäller det. Håll tummarna! Allt under 3000kr är bra.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18578
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vår munhälsa

Post by Krokus »

Lycka till! 😀
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 26 Apr 2024, 08:15Lycka till! 😀
Tack! :)
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

Det gick bra! Ett hål och en lagning som lossnat. Tandhygienisten putsade idag. Tandläkartid i juni. Hon sa det kommer på max 3000kr. :)

Senast jag var hos tandläkaren var 2009. :D
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

Image

Se så fint det blev. :mrgreen:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply