Vår munhälsa

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 11 Dec 2023, 22:43 Nja, tror inte det. Jag har i alla år gått till tandläkaren i området jag växte upp i, men har inte bott där på över 30 år. Vill gå till tandläkaren på vårdcentralen närmast mig, ska ringa dem imorgon. För tandläkare finns väl på alla vårdcentraler?
Jag trodde inte vårdcentraler hade tandläkare. 🤷‍♂️
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vår munhälsa

Post by Krokus »

Nä, vårdcentraler brukar inte ha tandläkare. Kanske är Folktandvården som Fantasio tänker på.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Står det mig fritt att välja tandläkare? Förr gick jag på Hageby vårdcentral, där fans det i alla fall tandläkarmottagning.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vår munhälsa

Post by Geta »

Antingen får du söka Folktandvården eller en privat tandläkare. Det är helt fritt. Men det finns inte alltid tid hos Folktandvården.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Jag har konstant tandvärk, men oftast inte så farligt. Men när det är som värst är det snudd på olidligt. Kan inte sova pg a smärtan. Jag ringer en tandläkarmottagning i samma hus som mötesplatsen jag brukar gå till. Hoppas jag slipper dra ut en tand. Kan tänka mig att man inte får äta på densida den utdragna tanden suttit på under läkprocessen. Men när det inte längre är ett sår, fastnar det inte mat i hålet som uppstått? Där tanden brukade sitta.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vår munhälsa

Post by memphis »

Tandköttet läker ihop snabbt faktiskt, efter en tand har tagits bort. Så det är inga problem med att äta. Däremot tycker jag att det blir ömt där tanden har suttit en ganska lång tid framöver. Så man vill inte riktigt tugga på den sidan.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Jag kommer inte att ringa min vårdcentral utan en mottagning hos Folktandvården. Har googlat fram numret. Det ligger i samma hus som mötesplatsen. Det blir att ha med sig papper i jackfickan och torka av saliv och eventuellt blod med. Jag känner ofta inte när jag dreglar utan bedövning, tänk då med ena sidan bedövad. Då bara rinner det ur munnen. Ty bedövning måste jag ha, tror jag har rätt låg smärttröskel.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vår munhälsa

Post by Koi »

Jag har haft tandvärk i två tänder i år. Jag tog alvedon och väntade på att det slutade. Det gjorde det efter några veckor. En drog de ut i somras. Infekterad halv tand. Den andra lagade jag för en månad sen. Stort hål. Men hsde ingen mer tandvärk än det som var i våras.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Jag ringde en tandläkarmottagning, men de sa att jag inte tillhörde dem. Det skulle ta tre månader att byta vårdgivare. Jag hänvisades till Hageby vårdcentral, trots att det var över 30 år sedan jag bodde där. Kommer att byta tandläkarmottagning efter denna gång. Fasen, nu måste jag ta spårvagnen ut till ghettot för att fixa gaddarna. Tänk om de inte lyckas dra ut min tand, om det nu blir så. Då får jag åka till Linköping och jag hittar inte i den staden. Sedan är sjukhuset där så stort. Jag skulle behöva ha med mig min syster.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vår munhälsa

Post by memphis »

Koi wrote: 14 Dec 2023, 20:28 Jag har haft tandvärk i två tänder i år. Jag tog alvedon och väntade på att det slutade. Det gjorde det efter några veckor. En drog de ut i somras. Infekterad halv tand. Den andra lagade jag för en månad sen. Stort hål. Men hsde ingen mer tandvärk än det som var i våras.
Om du inte gått till tandläkare, hade nog tandvärken kommit tillbaka. Den brukar göra det efter ett tag och då sju resor värre. Då är det akuttid som behövs.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vår munhälsa

Post by memphis »

Fantasio wrote: 14 Dec 2023, 21:30 Jag ringde en tandläkarmottagning, men de sa att jag inte tillhörde dem. Det skulle ta tre månader att byta vårdgivare. Jag hänvisades till Hageby vårdcentral, trots att det var över 30 år sedan jag bodde där. Kommer att byta tandläkarmottagning efter denna gång. Fasen, nu måste jag ta spårvagnen ut till ghettot för att fixa gaddarna. Tänk om de inte lyckas dra ut min tand, om det nu blir så. Då får jag åka till Linköping och jag hittar inte i den staden. Sedan är sjukhuset där så stort. Jag skulle behöva ha med mig min syster.
Det kan vara svårt att få komma till folktandvården. De har för många patienter och för få tandläkare. Jag lyckades ta mig in i rullarna genom att acceptera hembesök med munhälsobedömning en gång om året. Så det är mitt tips på lång sikt. På kort sikt måste du såklart träffa en tandläkare så fort som möjligt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Jag har tagit Ibuprufen, eller vad det heter mot smärtan. Värken ökar och minskar i styrka.
Post Reply