Vår munhälsa

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Jag har fått tandvärk vilken smärtar då och då, men ej hela tiden. Ofta när jag spottar gör det ont och när jag tuggar med onda tanden smärtar det. Jag har inte varit hos tandläkaren på kanske sjutton år, så gissa om jag är i behov av en reparation. Massor med tandsten att ta bort har jag också. Jag är skraj för tandläkaren även om jag skulle få bedövning. Genom åren har min munhälsa varit god, men nu är det dags för ett tandläkarbesök. Detta lagom tills gröna kortet tagits bort. Hur är det med ditt garnityr?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vår munhälsa

Post by Krokus »

Kan du ansöka om nytt grönt kort?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vår munhälsa

Post by Geta »

Jag har min tandhälsa under kontroll. Blir kallad till tandläkaren en gång per år. Var där nyss.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Vår munhälsa

Post by Santina »

Jag har en framtand som är mörkare än de andra. Var hos tandläkaren nyligen och de berättade att det går att fixa med en fasad. Så jag har bokat in en tid för det.. på måndag. Jag är nervös eftersom de kommer fila ner min egen tand för att få på fasaden så då finns det ingen återvändå. Hoppas det blir bra. I övrigt hade jag inga hål och väldigt lite tandsten. Har börjat använda sånna mellanrumsborstar några ggr i veckan nu. Det brukade blöda men nu gör det inte det längre.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Jag ska börja med fluorskölj varje kväll. Köpte en flaska hösten 2019 och har kvar det mesta. Bara att hälla ut och köpa nytt.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Vår munhälsa

Post by Santina »

Nejlika kan funka mot tandvärk.

Från google:
MALEN NEJLIKA:
Blanda en pasta av 1 krm mald nejlika med 1/2 krm vatten. 2. Stryk pastan runt den smärtande tanden. Upprepa när effekten mattas av.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vår munhälsa

Post by Geta »

Jag använder Flux.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36643
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vår munhälsa

Post by memphis »

Jag har grönt kort, så jag går till tandhygienist 1-2 ggr om året. Hon tycker att jag borstar tänderna bra, men försöker få in mig på att använda tandtråd. Jag får inte in den vanan.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vår munhälsa

Post by Koi »

Har precis lagat två tänder och dragit ut en. Har lustgas. Annars ligger jag inte kvar i tandläkarstolen när de börjar borra.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Igår kväll var det riktigt illa, vad det värkte. När jag vaknade hade jag ingen tandvärk, men den har kommit tillbaka. Smärtan är svår att leva med. Jag måste ringa vårdcentralen imorgon. Så här kan jag inte ha det.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vår munhälsa

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 11 Dec 2023, 22:36 Igår kväll var det riktigt illa, vad det värkte. När jag vaknade hade jag ingen tandvärk, men den har kommit tillbaka. Smärtan är svår att leva med. Jag måste ringa vårdcentralen imorgon. Så här kan jag inte ha det.
Du menar tandläkarmottagningen?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vår munhälsa

Post by Fantasio »

Nja, tror inte det. Jag har i alla år gått till tandläkaren i området jag växte upp i, men har inte bott där på över 30 år. Vill gå till tandläkaren på vårdcentralen närmast mig, ska ringa dem imorgon. För tandläkare finns väl på alla vårdcentraler?
Post Reply