Rewell privat testosteronbehandling

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Jag har pratat med Rewell. De kan ta över min testosteronbehandling från endokrin. De har en del krav. Dels lämna blodprov varannan månad samt regelbundna läkarsamtal via cam. De har lite andra gränsvärden än endokrin så dosen kommer sannolikt bli något högre. Kostnaden att stå under deras behandling är 749kr i månaden. Det är förstås en hel del. Jag vet inte om jag vill betala det. Ska grunna på det några veckor. Jag är inte helt nöjd med endokrin.

https://rewell.se/
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Alltså problemet med endokrin är att de ger mig en injektion va 12e vecka (och vill inte korta intervallet). Testosteronvärdet går sakta neråt efter injektion och är låga de sista veckorna innan injektion. Att få sprutan t.ex. var 10e vecka skulle kunna göra en stor skillnad.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Kippis »

Varför får du testosteron behandling, om jag får fråga?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Kippis wrote: 18 Nov 2023, 14:43 Varför får du testosteron behandling, om jag får fråga?
Har nästan obefintlig produktion naturligt. Hypogonadism tror jag det heter.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Kippis »

Zoidar wrote: 18 Nov 2023, 15:09
Kippis wrote: 18 Nov 2023, 14:43 Varför får du testosteron behandling, om jag får fråga?
Har nästan obefintlig produktion naturligt. Hypogonadism tror jag det heter.
Okej. Föds man med Hypogonadism, eller kan det komma på senare tid i livet?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Kippis wrote: 18 Nov 2023, 15:22 Okej. Föds man med Hypogonadism, eller kan det komma på senare tid i livet?
Det är vanligare hos äldre män, men kan uppkomma i alla åldrar. Kan bero på naturliga orsaker, sjukdom, medicinska eller andra ingrepp.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Kippis »

Zoidar wrote: 18 Nov 2023, 16:45
Kippis wrote: 18 Nov 2023, 15:22 Okej. Föds man med Hypogonadism, eller kan det komma på senare tid i livet?
Det är vanligare hos äldre män, men kan uppkomma i alla åldrar. Kan bero på naturliga orsaker, sjukdom, medicinska eller andra ingrepp.
Okej. Vad berodde det på i ditt fall, att det uppkom?

Kan du få testosteron behandling på högkostnadsskyddet?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Geta »

Den behandlingen låter dyr.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Kippis wrote: 18 Nov 2023, 17:39
Okej. Vad berodde det på i ditt fall, att det uppkom?

Kan du få testosteron behandling på högkostnadsskyddet?
Det är en personlig orsak.

Ja, det kan jag få hos endokrin. Hos Rewell tror jag bara det är medicinen man får på högkostnadsskyddet resten får man betala själv. Man hämtar ampullen på apoteket och sen går man till vårdcentral/klinik och de fixar injektionen.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Geta wrote: 18 Nov 2023, 18:30 Den behandlingen låter dyr.
Ja, det är lite för dyrt egentligen med Rewell. Det är lite krångel också för blodproven ska tas på annan ort än där jag bor.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Kippis »

Zoidar wrote: 18 Nov 2023, 18:41
Kippis wrote: 18 Nov 2023, 17:39
Okej. Vad berodde det på i ditt fall, att det uppkom?

Kan du få testosteron behandling på högkostnadsskyddet?
Det är en personlig orsak.

Ja, det kan jag få hos endokrin. Hos Rewell tror jag bara det är medicinen man får på högkostnadsskyddet resten får man betala själv. Man hämtar ampullen på apoteket och sen går man till vårdcentral/klinik och de fixar injektionen.
Okej. Lugnt, ursäkta nyfikna frågorna bara.

Men hälsan går före allt annat, kosta vad det kosta vill.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Rewell privat testosteronbehandling

Post by Zoidar »

Kippis wrote: 18 Nov 2023, 19:18
Okej. Lugnt, ursäkta nyfikna frågorna bara.

Men hälsan går före allt annat, kosta vad det kosta vill.
Ja, jo sant hälsan är viktigare än pengarna. Jag tänker att jag kanske kan prova Rewell och om jag inte blir nöjd kan jag gå tillbaka till endokrin.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply