vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by mrsearlgray »

finns det några alternativ till att bli inlagd?

jag mår skit men jag vill inte bli inlagd.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23226
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 25 Nov 2023, 03:43 finns det några alternativ till att bli inlagd?

jag mår skit men jag vill inte bli inlagd.
Har du slutat helt med Zyprexa nu?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 25 Nov 2023, 03:46
mrsearlgray wrote: 25 Nov 2023, 03:43 finns det några alternativ till att bli inlagd?

jag mår skit men jag vill inte bli inlagd.
Har du slutat helt med Zyprexa nu?
nej, tar fortfarande 10 mg.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23226
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 25 Nov 2023, 03:47
nej, tar fortfarande 10 mg.
Har du funderat på vad du skulle kunna byta den mot?

Har du testat äldre sorter? Haldol, Trilafon, Fluanxol?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 25 Nov 2023, 03:51
mrsearlgray wrote: 25 Nov 2023, 03:47
nej, tar fortfarande 10 mg.
Har du funderat på vad du skulle kunna byta den mot?

Har du testat äldre sorter? Haldol, Trilafon, Fluanxol?
nej inte direkt, funderade på att fråga om att testa abilify igen. har inte testat några av dom äldre du nämnde.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23226
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 25 Nov 2023, 03:58 nej inte direkt, funderade på att fråga om att testa abilify igen. har inte testat några av dom äldre du nämnde.
Jag var väldigt skeptisk över att ta äldre prep pga TD-rädsla, men har upplevt att Trilafon har mycket mindre biverkningar än de nya. Den är också överlägsen när det kommer till vikten. Sådant här kan så klart vara individuellt, och jag vet ju fortfarande inte hur stor TD-risken är. Men kan iaf säga att jag varit mycket missnöjd med tidigare antipsykotika. Trilafon fungerar åtminstone för mig biverkningsmässigt. Nackdelen är att man måste ha nytt licens varje år för att få den i tablettform. Kan inte heller säga hur effektiv den är jämfört med andra antipsykotika.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 25 Nov 2023, 04:04
mrsearlgray wrote: 25 Nov 2023, 03:58 nej inte direkt, funderade på att fråga om att testa abilify igen. har inte testat några av dom äldre du nämnde.
Jag var väldigt skeptisk över att ta äldre prep pga TD-rädsla, men har upplevt att Trilafon har mycket mindre biverkningar än de nya. Den är också överlägsen när det kommer till vikten. Sådant här kan så klart vara individuellt, och jag vet ju fortfarande inte hur stor TD-risken är. Men kan iaf säga att jag varit mycket missnöjd med tidigare antipsykotika. Trilafon fungerar åtminstone för mig biverkningsmässigt. Nackdelen är att man måste ha nytt licens varje år för att få den i tablettform.
okej tack, dom har aldrig nämnt de medicinerna förut. dom har pratat om clozapine men den tycker jag verkar så läskig med alla biverkningar och att man måste ta blodprov så ofta...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23226
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 25 Nov 2023, 04:06
okej tack, dom har aldrig nämnt de medicinerna förut. dom har pratat om clozapine men den tycker jag verkar så läskig med alla biverkningar och att man måste ta blodprov så ofta...
Har testat:

Abilify
Zyprexa
Seroquel
Zeldox
Serdolect

Serdolect fungerade väl ok, men dels var jag inte nöjd viktmässigt och dels skulle jag ta EKG regelbundet, vilket var ett orosmoment.

De andra har varit totalt hopplösa biverkningsmässigt.

Abilify fungerade antidepressivt, vilket var positivt, men fick ohållbar rastlöshet.

Zyprexa, total zombie och alltid hungrig.

Seroquel, astrött, sov 16h per dygn plus zombie.

Zeldox, klåda bl.a. på tungan och blodtrycksfall (tror jag det var).
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 25 Nov 2023, 04:14
mrsearlgray wrote: 25 Nov 2023, 04:06
okej tack, dom har aldrig nämnt de medicinerna förut. dom har pratat om clozapine men den tycker jag verkar så läskig med alla biverkningar och att man måste ta blodprov så ofta...
Har testat:

Abilify
Zyprexa
Seroquel
Zeldox
Serdolect

Serdolect fungerade väl ok, men dels var jag inte nöjd viktmässigt och dels skulle jag ta EKG regelbundet, vilket var ett orosmoment.

De andra har varit totalt hopplösa biverkningsmässigt.

Abilify fungerade antidepressivt, vilket var positivt, men fick ohållbar rastlöshet.

Zyrexa, total zombie och alltid hungrig.

Seroquel, astrött, sov 16h per dygn plus zombie.

Zeldox, klåda bl.a. på tungan.

Har testat:
abilify, kände mig konstig och orolig på den.
risperidon men fick sluta med den pga prolaktinnivåerna.
seroquel som gjorde att jag blev fet och blev som en zombie.
zyprexa, viktuppgång, konstant hunger.
Latuda blev jag fruktansvärt självmordsbenägen av.
och nu har jag reagila på maxdos, vet inte om jag har några biverkningar av den.

jag vet inte vad jag ska göra med katterna om jag blir inlagd... vill inte lämna dom.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23226
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by Zoidar »

Ugg! Vad tänker du om de gamla medicinerna?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10536
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 25 Nov 2023, 04:21 Ugg! Vad tänker du om de gamla medicinerna?
vet inte, vet inte alls tillräckligt om dom för att kunna ha en åsikt om de är något att ha eller inte. :(
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23226
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: vad finns det för alternativ till att bli inlagd?

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 25 Nov 2023, 04:25
vet inte, vet inte alls tillräckligt om dom för att kunna ha en åsikt om de är något att ha eller inte. :(
Kanske något att läsa på om. Menar om du kan hitta bättre behandlingsalternativ. De säger TD-risken är större. Vet inte om det stämmer i praktiken.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply