Ozempic

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Safir wrote: 25 Feb 2024, 20:45
Om man höjer sköldkörtelmedicinen för mycket så kan man få problem med hjärtat, som hjärtklappning och kärlkramp.
Hur mycket är för mycket? Måste väl finnas ett spann? I detta fall skulle jag vilja ha högsta hälsosamma dos.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ozempic

Post by Safir »

Zoidar wrote: 25 Feb 2024, 21:31
Safir wrote: 25 Feb 2024, 20:45
Om man höjer sköldkörtelmedicinen för mycket så kan man få problem med hjärtat, som hjärtklappning och kärlkramp.
Hur mycket är för mycket? Måste väl finnas ett spann? I detta fall skulle jag vilja ha högsta hälsosamma dos.
Det ser läkaren på TSH-värdet, tar man Levaxin ska det ligga på ca 1,0 (minns inte enheten).
En del behöver 25 mcg Levaxin, andra behöver 200 mcg, etc. Det är individuellt.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Safir wrote: 01 Mar 2024, 19:04
Det ser läkaren på TSH-värdet, tar man Levaxin ska det ligga på ca 1,0 (minns inte enheten).
En del behöver 25 mcg Levaxin, andra behöver 200 mcg, etc. Det är individuellt.
Det verkar trots allt finnas ett visst spann. Jag hade nog velat testa kombination med T3 om jag haft sjukdomen. Fast jag vill alltid optimera. :D
De flesta internationella riktlinjer rekommenderar behandling med levotyroxin (Levaxin), T4, vid TSH mer än 10 mU/l och behandlingsmål för TSH till mellan 0,4–3,5 mU/l. VISS rekommenderar behandlingsstart vid TSH över 10 och behandlingsmål till 0,4–2,0. Hos äldre kan något högre TSH-värden accepteras på grund av risken för hjärtbesvär vid översubstitution. TSH-värdet stiger också med åldern, så att gränsen för subklinisk hypotyreos vid >70 års ålder snarare är >6,5 mU/l. Monitorering av behandlingen sker främst med TSH men även fritt T4. Dosjustering sker främst utifrån TSH men inte oftare än var 6–8:e vecka. Generell följsamhet är viktigare än komplicerade regler för patienternas tablettintag.

– De flesta guidelines rekommenderar inte rutinmässig behandling med liothyronin, T3, i kombination med levotyroxin, T4. Men det kan övervägas i särskilda fall säger Kristian Hillert Winther.

Evidensen för kombinationsbehandling är begränsad. Men det kan övervägas om kvarvarande symtom finns trots TSH i normalområdet i minst sex månader på T4. L-T3 dosen beror på aktuell L-T4 dos och sätts till mellan 1/14 – 1/17 av L-T4 dosen. L-T3 doseras x 2–3 dagligen. Är dosen Levaxin 125 ug kan en liothyronindos på 5 mg+ 5 mg vara lagom.

https://janusinfo.se/nyheter/tidningene ... 5%20mU%2Fl.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ozempic

Post by Krokus »

https://www.dagensps.se/foretag/novo-no ... baksmalla/
Under de senaste åren har förskrivningen av vissa diabetesmediciner, till exempel danska Novo Nordisks Ozempic, skjutit i höjden inte minst i Norden.

Orsaken är inte att diabetes ökat explosionsartat utan att medicinerna skrivs ut för viktnedgång.
Novo Nordisk har inte officiellt lanserat Wegovy i Finland utan den försäljningen sker via parallellimport.

Företag köper in Wegovy i andra europeiska länder och säljer sedan medlet i Finland – dyrt.

”I dagens läge I dagens läge kostar Wegovy uppemot 500 euro, drygt 5 500 kronor, i månaden för patienterna. En stor del har inte råd med medicinen”, konstaterar Rosengård-Bärlund.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36925
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Det är nog en avvägning om det ska gå på högkostnadsskyddet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Geta wrote: 14 Mar 2024, 13:42 Det är nog en avvägning om det ska gå på högkostnadsskyddet.
Låter dyrt för staten att betala det.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13180
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Ozempic

Post by amandara »

Övervikt är en sorts sjukdom i sig, och predisponerar för mycket annan fysisk ohälsa.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

amandara wrote: 14 Mar 2024, 16:45 Övervikt är en sorts sjukdom i sig, och predisponerar för mycket annan fysisk ohälsa.
Det stämmer!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Vi ska spara till handgranater nu, så då går annat bort.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13180
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Ozempic

Post by amandara »

Japp.ok. Fetma i sig är en - personlig, och för vården och iom det för samhället - handgranat som smäller upp i våra ansikten.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Ozempic

Post by yrväder »

Till dig Zoidar eftersom du har en vän med övervikt som inte har diabetes fattar jag det som. Det har kommit ett läkemedel mot övervikt som kräver ett BMI från 27 om jag fattat det rätt och BMI 30 men från 27 fattar jag det som och det heter Mysimba den ingår nog inte i högkostnadsskyddet den heller runt 1000 kr nåt. Alla människor precis som vi har nog rätt till att dela upp summan på 3 ggr t ex tror jag i alla fall bara man har ett konto så gör många med oss tar du själv ut invega t ex så överstiger det 1000.
Tänker att det kanske är något som kan bli till hjälp mot övervikten hos din vän.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

yrväder wrote: 16 Mar 2024, 12:16 Till dig Zoidar eftersom du har en vän med övervikt som inte har diabetes fattar jag det som. Det har kommit ett läkemedel mot övervikt som kräver ett BMI från 27 om jag fattat det rätt och BMI 30 men från 27 fattar jag det som och det heter Mysimba den ingår nog inte i högkostnadsskyddet den heller runt 1000 kr nåt. Alla människor precis som vi har nog rätt till att dela upp summan på 3 ggr t ex tror jag i alla fall bara man har ett konto så gör många med oss tar du själv ut invega t ex så överstiger det 1000.
Tänker att det kanske är något som kan bli till hjälp mot övervikten hos din vän.
Jag har inte så mycket kontakt med honom numera. Vi ses väl en gång om året ungefär, men tack för tips!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply