Ozempic

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37220
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Det dröjer nog ett tag innan regionerna är beredda att betala den medicinen för överviktiga. Det måste nog utvärderas hur effektiv den är.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37220
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Det kommer att vara brist på Ozempic nästa år också. Diabetiker får vara utan medicin.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23490
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Om tjocka kan gå ner kanske det blir färre diabetiker. 🤷‍♂️
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37220
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

På lång sikt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23490
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Geta wrote: 30 Dec 2023, 00:00På lång sikt.
Ja, kanske märks om några år.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23490
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Tror det kommer fler likvärdiga bantningsmediciner framöver. Ozempic är bara början.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ozempic

Post by Safir »

Zoidar wrote: 30 Dec 2023, 00:03 Tror det kommer fler likvärdiga bantningsmediciner framöver. Ozempic är bara början.
Finns redan flera, semaglutid (=Ozempic + några till) och liraglutid (=Saxenda och Victoza).
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23490
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Safir wrote: 30 Dec 2023, 20:25
Finns redan flera, semaglutid (=Ozempic + några till) och liraglutid (=Saxenda och Victoza).
Där ser man. Varför skrivs inte de ut istället för Ozempic om det nu är brist på Ozempic?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ozempic

Post by Safir »

Zoidar wrote: 30 Dec 2023, 20:55
Safir wrote: 30 Dec 2023, 20:25
Finns redan flera, semaglutid (=Ozempic + några till) och liraglutid (=Saxenda och Victoza).
Där ser man. Varför skrivs inte de ut istället för Ozempic om det nu är brist på Ozempic?
Är nog brist på de andra semaglutidläkemedlena också.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37220
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Andra länder har inte velat exportera mediciner till Sverige på grund av att svenska kronan har varit svag. Det har visst blivit bättre med det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ozempic

Post by Safir »

Sverige har även annat sorts avtal med läkemedelsbolagen. De behöver inte betala skadestånd om de inte levererar enligt avtal. Så då levererar de ju till andra länder i stället, så de slipper betala skadestånd till dem.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37220
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Nu står det om Ozempic i tidningen Fokus men jag tror att man är tvungen att vara prenumerant för att kunna läsa det.

https://www.fokus.se/veckans-fokus/vem- ... r-kalaset/
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply