Ozempic

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ozempic

Post by Zoidar »

Geta wrote: 04 Feb 2024, 12:39 Det var inte ett särskilt långt inlägg. Det förekommer längre inlägg. Då tyder det på Aspergers syndrom enligt Admin1 på gamla Viska.
När man skriver långa inlägg?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Japp!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ozempic

Post by Safir »

Zoidar wrote: 02 Feb 2024, 10:36
Safir wrote: 22 Jan 2024, 18:57
Krokus wrote: 20 Jan 2024, 14:35 Antagligen skulle fd överviktiga behöva mer stöd efter viktminskning. Det är säkert mycket pga att den psykiska hälsan, som gör att de äter sig överviktiga igen. Tror jag.
Nja, man har ju kommit fram till att kroppen ställer in sig på den vikt man har som mest. Så om man väger 130 kg och går ner till 65 kg, så kommer kroppen vilja gå upp till 130 kg igen eftersom att hypotalamus uppfattar kroppens maxvikt som idealvikten.
Borde inte kroppen ställa om sig när man varit lättare ett tag?
Jag vet inte, har inte läst nåt om att det skulle vara så.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Nu sa man på radionyheterna att man bekymrar sig för att det kommer att bli en dyr affär om alla "tjockisar" ska ha medicinen till högkostnadsrabatt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Ozempic

Post by mrsearlgray »

tycker fortfarande visst att man ska få hjälp men tror inte ozempic skulle ta i tu med roten till problemet vilket oftast är en ohälsosam livsstil. tycker man borde satsa mer på stöttning med livsstilsförändringar än att skriva ut diabetes medicin till icke-diabetiker. vad händer när dom slutar med den när dom gått ner i vikt? går man tillbaka i samma vanor igen så går man ju bara upp i vikt igen.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Så är det ju med magoperation vid hög vikt. En del går snabbt upp igen efter ett tag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Ozempic

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 10 Feb 2024, 15:05 Så är det ju med magoperation vid hög vikt. En del går snabbt upp igen efter ett tag.
precis.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ozempic

Post by Safir »

mrsearlgray wrote: 10 Feb 2024, 13:46 tycker fortfarande visst att man ska få hjälp men tror inte ozempic skulle ta i tu med roten till problemet vilket oftast är en ohälsosam livsstil. tycker man borde satsa mer på stöttning med livsstilsförändringar än att skriva ut diabetes medicin till icke-diabetiker. vad händer när dom slutar med den när dom gått ner i vikt? går man tillbaka i samma vanor igen så går man ju bara upp i vikt igen.
Ozempic etc. ger väl bara max 10% viktnedgång? Tyckte jag läste nånstans men minns inte exakt. Så väger man 130 kg går man ner ca 13 kg. Det är väl bra men ingen revolution.

Semaglutid eller liraglutid för viktnedgång kombineras ju med stöttning. Det är ju inte så att läkaren skriver ut medicinen och "släpper" patienten. Och de som får de läkemedlena har redan provat "livsstilsförändringar".

Och framför allt: fetma är en kronisk sjukdom. Det är extremt svårt att göra "livsstilsförändringar", jag är lite allergisk mot uttrycket "ohälsosam livsstil" för det är så lätt att skylla på den feta.

Det finns många med latent diabetes som är i riskzonen, de borde kunna få semaglutid eller liraglutid inom förmånen för att förebygga ex. vis hjärt/kärlsjukdomer och diabetes.
Det är många sjukdomar som ofta beror på "ohälsosam livsstil", t.ex. hjärt/kärlsjukdomar, diabetes, KOL, alkoholism, olika cancerformer. Så varför ska de få medicin då? De borde väl få stöttning att ändra livsstil istället?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ozempic

Post by Geta »

Jag tvivlar på att det är så lätt att stötta någon för att få en sundare livsstil.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Ozempic

Post by Martina »

Jag har inte diabetes men äter mycket sunt. Alla går inte ner i vikt ens med sund kost. Det krävs även kaloriunderskott.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Ozempic

Post by Leakim97 »

Självklart räcker det inte med en sund kost för att gå ner i vikt. Förbränner kroppen 2000 kcal per dygn och du äter det nyttigaste man kan äta, men att du äter fler kalorier än vad du förbränner så kommer du att gå upp i vikt ändå.

Äter du en jätte onyttig kost, endast glass godis och chips, men ligger på ett kaloriunderskott så kommer du att minska i vikt ändå, även fast du bara äter onyttiga produkter
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36679
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ozempic

Post by memphis »

Det finns ett tillstånd som gör att man går upp I vikt även om man äter få kalorier. Det heter hypotyreos, och är en rubbning i hormonsystemet. Jag och msTibbs har båda denna sjukdom, pga litiumkonsumtion.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply