Abilify?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10540
Joined: 12 May 2021, 18:49

Abilify?

Post by mrsearlgray »

Vad är era erfarenheter av abilify?
Funderar på den lite då jag bara testat den ett väldigt kort tag (en vecka eller två tror jag), en annan person med schizofreni sa att det även funderar som en humörstabiliserande istället för antidepressiva. plus att jag hört att man får mer ork eller iallafall mindre trötthet från den jämfört med andra antipsykotiska.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Abilify?

Post by 1Dave »

Kan skriva under på allt du skrev. Väldigt nöjd då den passat mig väldigt bra. Kanske upplevde lite extra rastlöshet i början.
Behöver inte Voxra eller insomningstabletter längre.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36657
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Abilify?

Post by memphis »

Jag trivs också väldigt bra med abilify i injektionsform. Känner mig piggare och gladare.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10540
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Abilify?

Post by mrsearlgray »

tack så mycket Memphis och 1Dave! :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1769
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Abilify?

Post by Inwatto »

Jag har haft Abilifytabletter i 20 år nu och är nöjd. Lite tar den bort paranoia så jag inte varvar upp och är i övrigt humörstabiliserande som någon annan redan sagt. Sover 10 timmar på 5 mg, och 12 timmar på 10 mg, så dosen påverkar nattsömnen lite. Har provat att sluta med Abilify, vilket resulterade i återfall i psykos, suck. Nåja, med medicin är jag normal.

Dock räcker inte Abilify till om man behöver något starkare som Zyprexa.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Abilify?

Post by Krokus »

Även jag har Abilify och har haft det läkemedlet länge (snart 20 år). Just nu 10mg. Jag har förstått att man ska vara glad om Abilify är tillräcklig och fungerar! Abilify fungerar bra för mig, däremot har jag förstoppning och måste ta medel mot det.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8196
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Abilify?

Post by Richard »

Jag blev av med hela mitt känsloliv när jag hade Abilify. Kändes hemskt. O det gick inte över förrän efter ca 3 månader efter jag slutat med den. Nu har jag Invega (Paliperidon) som funkar bra.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Abilify?

Post by 1Dave »

Richard wrote: 05 Dec 2023, 06:08 Jag blev av med hela mitt känsloliv när jag hade Abilify. Kändes hemskt. O det gick inte över förrän efter ca 3 månader efter jag slutat med den. Nu har jag Invega (Paliperidon) som funkar bra.
För mig var det tvärtom, hade Paliperidon som stängde av nästan allt
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10540
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Abilify?

Post by mrsearlgray »

tack alla! tråkigt att det verkar som att abilify kanske inte är tillräckligt ensam. har ju reagila nu och den funkar helt okej men jag har ju symtom då och då ändå men inte så pass att jag störs av det (iallafall inte oftast).
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Abilify?

Post by Leakim97 »

mrsearlgray wrote: 05 Dec 2023, 10:26 tack alla! tråkigt att det verkar som att abilify kanske inte är tillräckligt ensam. har ju reagila nu och den funkar helt okej men jag har ju symtom då och då ändå men inte så pass att jag störs av det (iallafall inte oftast).
Kan säga att Invega (paliperidon) är riktigt bra emot hallucinationer och vanföreställningar. Det har jag hört fler säga. Den är stark. Funkar bra för mig.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10540
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Abilify?

Post by mrsearlgray »

Leakim97 wrote: 05 Dec 2023, 10:33
mrsearlgray wrote: 05 Dec 2023, 10:26 tack alla! tråkigt att det verkar som att abilify kanske inte är tillräckligt ensam. har ju reagila nu och den funkar helt okej men jag har ju symtom då och då ändå men inte så pass att jag störs av det (iallafall inte oftast).
Kan säga att Invega (paliperidon) är riktigt bra emot hallucinationer och vanföreställningar. Det har jag hört fler säga. Den är stark. Funkar bra för mig.
Invega har jag aldrig testat faktiskt! :o ska kolla upp den också, har du några biverkningar av den annars?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Abilify?

Post by Leakim97 »

mrsearlgray wrote: 05 Dec 2023, 10:34
Leakim97 wrote: 05 Dec 2023, 10:33
mrsearlgray wrote: 05 Dec 2023, 10:26 tack alla! tråkigt att det verkar som att abilify kanske inte är tillräckligt ensam. har ju reagila nu och den funkar helt okej men jag har ju symtom då och då ändå men inte så pass att jag störs av det (iallafall inte oftast).
Kan säga att Invega (paliperidon) är riktigt bra emot hallucinationer och vanföreställningar. Det har jag hört fler säga. Den är stark. Funkar bra för mig.
Invega har jag aldrig testat faktiskt! :o ska kolla upp den också, har du några biverkningar av den annars?
Tror den är lite "sederande" men det är väl de flesta antipsykotiska. Blir lugn och kan sitta, inte rastlös av den. Annars har jag inte några biverkningar alls igentligen, har tur på det sättet. Tror att jag sover bra utav invega. Har fått prolaktinstegring och pratat med min sjuksköterska på öppenvården angående prolaktinstegring men det är igentligen inget problem, det gör inget sa hon. Som med de flesta antipsykotiska så får man ju hunger / viktuppgång av det. Men jag har kunnat hålla vikten relativt stabilt. Det jag vet är att Olanzapin är värsta medicinen för viktuppgång tror invega är lite snällare än så
Post Reply