Eksem

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Eksem

Post by Zoidar »

Har fått eksem i armhålan. Misstänker att det har att göra med mina varma bad i baljan. Det är ju bara så att det är så skönt. Jag brukar bada varje kväll. Och sen blir det ibland en dusch också på dagen. Torkar kanske ut huden av allt mitt badande och duschande.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Eksem

Post by memphis »

I fall du använder deo kan det bero på det. Kontakt dermatit.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Eksem

Post by Zoidar »

memphis wrote: 13 Dec 2023, 05:16 I fall du använder deo kan det bero på det. Kontakt dermatit.
Aldrig haft problem tidigare med denna deo. Nivea.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Eksem

Post by Geta »

Det kan vara svamp.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Eksem

Post by Krokus »

Du skulle kunna låta armhålan lufta och torka efter bad, innan du klär på dig.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Eksem

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 13 Dec 2023, 11:52 Du skulle kunna låta armhålan lufta och torka efter bad, innan du klär på dig.
Ja, jo. Kan testa.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Eksem

Post by Zoidar »

Geta wrote: 13 Dec 2023, 11:11 Det kan vara svamp.
Ja, kanske. Hur vet man skillnaden?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Eksem

Post by Miika »

Jag hade problem med eksem men det försvann med pevaryl, ett svampmedel. Fick det pga stark deo
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Eksem

Post by Safir »

Miika wrote: 17 Dec 2023, 10:22 Jag hade problem med eksem men det försvann med pevaryl, ett svampmedel. Fick det pga stark deo
Svampmedel ska inte användas mot eksem. Om du fick eksem pga en deo så försvann den av sig själv eftersom pevaryl inte hjälper mot eksem.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Eksem

Post by Koi »

Två i familjen tål ej axe och andra starka deo. Kliar och blir utslag. Finns en som heter 0%. Den är doftlös. Den funkar om man får kontaktallergi av parfymen i deon.

Är det riktigt illa finns en deo-sten. Den har varken doft eller kemikalier. Bara mineraler. Finns på välsorterad hälsokost.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Eksem

Post by Geta »

Då var det nog inget eksem utan någon allergisk reaktion.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Eksem

Post by Richard »

Jag har en jäkla massa eksem, bl.a. hela ryggen, i hårbotten o nu börjar jag få i ansiktet. Har fått Fungoral schampo mot hårbotten o Dactacort/Cortimyk att smörja in resten av kroppen med. Får jag i ansiktet kommer jag att börja smörja in det, men har aldrig brytt mig om ryggen, de kliar inte eller gör ont. Nån gång har jag fått mellan tårna o det kan göra väldigt ont om man inte smörjer på en gång.

Jag har för mig att både schampot o krämen är för svampaktiga eksem.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply