Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36928
Joined: 10 May 2021, 16:52

Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by Geta »

Kristin Kaspersen är vintervärd i P1 idag. Hon berättade att när hon var i 40-årsåldern fick hon ADHD-diagnos. Hennes båda söner har det också. Hon är väl mest känd som programledare i TV. Hon verkar ha superkrafter som personer med ADHD ska ha.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by Kippis »

Det är handikapp att ha en diagnos inte nån jävla superkraft.

Schizofrena skyltar inte med sina "superkrafter".
Fråga dom på rättspsyk.

Man kan vara bra eller rent av vass på vissa saker och mindre bra på en del andra saker, men superkraft kan jag inte kalla en psykiatrisk sjukdom för.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by Koi »

Håller med Kippis. Jag har ADHD. Min hyperaktivitet har lagt sig med åren. Men det är ett jäkla handikapp att knappt kunna läsa en artikel, långt inlägg här eller en bok utan att få läsa om. Om och om igen. Bara för att hjärnan tycker nåt annat är mer intressant. Typ ljudet av takfläkten. Sen kommer man av sig och får börja om.

Jag var hyper. Som en raket i röven. Kunde aldrig vara still.

Och jag kan ALDRIG koppla bort hörseln. Alla ljud är lika starka/viktiga i mitt huvud. Tv/radio, den som pratar med mig och ungarna som spelar boll på gården. PLUS mina röster. Jag har inte förmåga att sålla bland det som är viktigt. Extremt tröttsamt.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by yrväder »

man kan inte jämföra att skylta med schizo i jämförelse med adhd. schizo har fortfarande negativ klang.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36928
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by Geta »

Att ha schizofreni är väldigt stigmatiserande. Det skryter man inte med i radio.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8196
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by Richard »

Jag tycker inte heller att det är någon superkraft eller en "funktionsvariation" som en del kallar det, det är en funktionsnedsättning, eller som jag skrev i en autismgrupp på Facebook, NPF-störning, o vad hemskt det var att kalla det för "störning"... Jag tycker min asperger är ett handikapp, inte någon "variation".
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36928
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by Geta »

De här med npf-diagnoser är så känsliga.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by yrväder »

Det är gammalt att Kristina Kaspersson har ADHD. Har hon gått ut med innan för jag visste om det. Läste det för flera år sen.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36928
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by Geta »

Jag har inte lagt märke till det tidigare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by yrväder »

Läste idag att nu har hon inte Adhd. Det var fel nu klassas hon som högkänslig istället.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by Krokus »

Högkänslighet är ingen diagnos, utan man kan vara högkänslig och ha Adhd. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4294
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Kristin Kaspersen kom ut med ADHD idag

Post by yrväder »

Jag vet
Post Reply