Whey protein pulver mot diabetes!

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Whey protein pulver mot diabetes!

Post by mrsearlgray »

skulle kolla upp hur proteinpulver påverkade blodsockret och hittade flera artiklar om att studier visat att whey protein pulver påverkar blodsockret positivt och tydligen med ganska kraftig effekt vad jag förstått. länkar en text om det: https://adhd-npf.com/whey-proteinpulver ... tes-typ-2/

tyckte detta var en intressant och positiv upptäckt då jag inte orkade göra lunch utan tog en proteinpulver shake istället... 😂
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Whey protein pulver mot diabetes!

Post by Zoidar »

Har verkligen svårt att tänka mig att det skulle göra nytta, men kan förstås ha fel.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Whey protein pulver mot diabetes!

Post by Krokus »

Jag är också tveksam. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Whey protein pulver mot diabetes!

Post by mrsearlgray »

Ja jag är lite fundersam också men hittade flera artiklar om att dom gör fler studier om det just nu, så det måste nog finnas nån intressant länk tänker jag. oavsett så betyder det att jag inte behöver kasta proteinpulvret! :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Whey protein pulver mot diabetes!

Post by Geta »

Vanlig mat höjer inte blodsockret nämnvärt inte konstigt om inte proteinpulver gör det heller.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Whey protein pulver mot diabetes!

Post by Zoidar »

Har för mig den där hälsoprofilen Dr Eric Berg sa att Whey höjer blodsocker, men han har haft fel förr.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Whey protein pulver mot diabetes!

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 30 Dec 2023, 15:28 Har för mig den där hälsoprofilen Dr Eric Berg sa att Whey höjer blodsocker, men han har haft fel förr.
det gör det tydligen inte, såg en kille med diabetets på YouTube som testar olika livsmedel och kollar blodsockret under 2 timmar och det var stadigt på honom efter en shake.

sen är dr Eric berg en kvacksalvare, han är inte ens läkare "bara" en kiropraktor och hans videos har sågats av flera riktiga läkare då han sprider missinformation...
edit: han har ju inte fel om allt såklart men han ska man ta med en stor nypa salt tycker jag
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Whey protein pulver mot diabetes!

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 30 Dec 2023, 15:48
Zoidar wrote: 30 Dec 2023, 15:28 Har för mig den där hälsoprofilen Dr Eric Berg sa att Whey höjer blodsocker, men han har haft fel förr.
det gör det tydligen inte, såg en kille med diabetets på YouTube som testar olika livsmedel och kollar blodsockret under 2 timmar och det var stadigt på honom efter en shake.

sen är dr Eric berg en kvacksalvare, han är inte ens läkare "bara" en kiropraktor och hans videos har sågats av flera riktiga läkare då han sprider missinformation...
edit: han har ju inte fel om allt såklart men han ska man ta med en stor nypa salt tycker jag
Jo, håller med om att Dr. Berg är lite tveksam. Testade hans trick mot hemorrojder. Hjälpe noll!
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23235
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Whey protein pulver mot diabetes!

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 30 Dec 2023, 15:48
Zoidar wrote: 30 Dec 2023, 15:28 Har för mig den där hälsoprofilen Dr Eric Berg sa att Whey höjer blodsocker, men han har haft fel förr.
det gör det tydligen inte, såg en kille med diabetets på YouTube som testar olika livsmedel och kollar blodsockret under 2 timmar och det var stadigt på honom efter en shake.

sen är dr Eric berg en kvacksalvare, han är inte ens läkare "bara" en kiropraktor och hans videos har sågats av flera riktiga läkare då han sprider missinformation...
edit: han har ju inte fel om allt såklart men han ska man ta med en stor nypa salt tycker jag
Jag mindes tydligen fel. Han sa det höjer insulin men inte blodsocker.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Whey protein pulver mot diabetes!

Post by mrsearlgray »

aa okej! själv tycker jag det är lite fel att kalla sig för "Dr" när man faktiskt inte är det, det ger helt fel intryck och tilliten sviker direkt för mig... i en video så tar han fel på de två olika kolesterolvärderna och sånt. så han är nog inte så kunnig som han utger sig för att vara.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Whey protein pulver mot diabetes!

Post by Richard »

Jag brukade starta dagen med en Whey proteinpulver, men gör det tyvärr för sällan numera, då jag behöver protein. Hur det påverkar sockret vet jag dock inte.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Whey protein pulver mot diabetes!

Post by Safir »

mrsearlgray wrote: 30 Dec 2023, 18:48 aa okej! själv tycker jag det är lite fel att kalla sig för "Dr" när man faktiskt inte är det, det ger helt fel intryck och tilliten sviker direkt för mig... i en video så tar han fel på de två olika kolesterolvärderna och sånt. så han är nog inte så kunnig som han utger sig för att vara.
Kiropraktorer kan vara "Dr" - om de har doktorerat i kiropraktik. Doktor och läkare är inte samma sak.
Dr Phil är doktor i psykologi men inte läkare.
De som doktorerat i medicin kan få läkarlegitimation.
Post Reply