Självskadar du?

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självskadar du?

Post by Klankedinken »

Jag mår dåligt nu... vad ska jag göra?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Självskadar du?

Post by amandara »

Gör lite armhävningar och idioten.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självskadar du?

Post by Klankedinken »

Nä, ska varva ner
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Självskadar du?

Post by amandara »

Kör meditation på Spotify. Jag fick på en meditation men jag lyssnade inte, höll på med annat. Men jag ska ta och lyssna på det.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Självskadar du?

Post by Cosmos »

Om ångesten kan distraheras av att man skär sig och det gör ont, finns andra vägar att gå. Kör in en hel vitlöksklyfta och tugga sönder den eller gör detsamma med en bit ingefära. Ångesten minskar faktiskt. Om ångesten inte är så stark kan man spola handlederna med riktigt kallt vatten tills det gör ont. Men all distraktion är naturligtvis kortvarig även den att man skär sig.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självskadar du?

Post by Fantasio »

Jag har en kompis jag lärde känna i vuxen ålder. Han har skurit sig på i alla fall ena armen, oklart varför, men var väl ångest. En gång överdoserade han medicin i syfte att ta livet av sig, men han sov bara extra länge så var det inte mer med den saken. Han mår bra idag med flickvän och respektabelt jobb. Det går att förbättra livet om man bara bjuder till lite.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Självskadar du?

Post by Mosbrickan »

Självskadar på så vis att jag skiter i att ta blodtrycksmedicinen. Tänkte det kan vara kul att testa. Men det var för ingenting, det visade sig att mitt blodtryck var normalt ändå vid senaste kollen.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Självskadar du?

Post by zoegas »

Knark.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självskadar du?

Post by Fantasio »

En kille som jag tror är i 20-årsåldern stötte jag på vid min senaste inläggning nu i februari. Han blev utskriven tidigare i veckan. Han bor på ett gruppboende, kanske därför psykiatrin sparkade ut honom. Min rumskamrat berättade att pojkvaskern huggit sig själv i magen med en kniv (förskärare?) vid ett flertal tillfällen. Han sa till mig att han hade ont i magen när vi var ute och rökte. Smärtan på grund av självskadebeteendet, såklart. Han ska ha skurit i kroppspulsådern enligt vad jag hörde, men tvivalr på att man överlever det. Hur som helst är hans öde tragiskt.

Vi har setts under minst tre inläggningar och på Spiranmottagningen.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18453
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Självskadar du?

Post by Krokus »

Jag vet en kille som skar sig i halsen och försökte dra ut det som fanns innanför. Han svimmade och ringde sedan efter ambulans när han vaknade, om jag förstått rätt. Han överlevde med ärr på halsen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Självskadar du?

Post by Richard »

Mitt ex har sönderskurna armar... :cry:

Har själv några ärr från självskador, sköt mig i armen, samt ristat in bokstäver o på andra armen har jag kemiska brännskador efter att ha hällt frätande syra på armen.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självskadar du?

Post by Klankedinken »

Vet en kille med schizofreni som jag träffade på behandlingshem.. Han hade skärt sig i halsen från ena sidan till den andra.. Det var läskigt att se och han mådde otroligt dåligt. Fick intrycket av att han bara satt hemma i sin lägenhet och huttade..

Det är hemsk hur liten världen kan bli när man inte längre kan hänga med normalt liv.. Jag har haft turen att få vara på K2 där man fått umgås med andra människor som inte heller klarat det.. Det har varit en trygg plats där det inte funnits några krav.
Post Reply