Kolhydrats kollen.

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

åt en smaksatt yogurt i morse med min egna granola. i yoghurten är det lite fler kolhydrater i jämfört med den turkiska jag ätit de senaste veckorna men har tröttnat så på den. men blodsockret reagerade inte mycket på det ändå: 5,6 efter frukosten.
Har sneglat lite på medelhavsmat det sensate dygnet, har alltid tyckt det varit svårt att hålla mig till LCHF med så begränsade kolhydrater en längre period, ska nog sakta introducera lite fler kolhydrater och se hur blodsockret och vikten reagerar men hålla mig undan från allt för mycket onödigt gott. det jag saknar mest är faktiskt bröd och ris. Har också tänkt att jag ska börja göra mer sidosallader till maten och kollar en del på sallader från mellanöstern, dom brukar vara väldigt goda men oftast med enklare dressingar som citron, olivolja och kryddor.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18568
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Krokus »

mrsearlgray wrote: 31 Jan 2024, 09:07 det jag saknar mest är faktiskt bröd och ris.
Det märks, hehe. Har du inte bakat något bröd än? :D
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

Krokus wrote: 31 Jan 2024, 10:12
mrsearlgray wrote: 31 Jan 2024, 09:07 det jag saknar mest är faktiskt bröd och ris.
Det märks, hehe. Har du inte bakat något bröd än? :D
haha nej inte än men har köpt jäst ifall jag får för mig att göra det. :lol:
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

åt ett hamburgermål från burger king och chili cheese till middag idag... orkade verkligen inget annat men blodsockret låg på 7,7 efteråt. det känns högt igen men jag vet samtidigt att det är inom ramarna...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Geta »

Jag förstår att du inte kan vara så strikt i längden.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 31 Jan 2024, 20:16 Jag förstår att du inte kan vara så strikt i längden.
nej många som äter lchf eller keto går över till en medelhavsdiet eller "vanlig" diet oftast efter ett tag då det är så restriktivt att äta keto/lchf och personligen känns det inte hållbart att vara så strikt med kolhydrater som jag varit de senaste 6-7 veckorna. men ska samtidigt inte låta hämtmat bli en återkommande rätt i vardagen som innan. just nu kikar jag runt på recept igen så ska bli kul att experimentera lite med nya maträtter och se hur blodsockret reagerar. tycker det är så rogivande att laga mat och baka men lchf tar bort det nöjet jag finner i det då det är svårare att leka runt med olika typer av ingredienser. :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

åt valio vanilj yogurt med min egna granola till frukost idag, ca 20-25 gram kolhydrater. har bestämt mig för att begränsa kolhydraterna till 100 gram per dag. känns mest hållbart så.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

åt vanilj yogurt till frukost ca 20 gram kolhydrater och 3 koppar te men blodsockret låg fint på 6,3 :)
åt korvstroganoff med fullkornspasta idag till middag, blodsockret på på 7 efteråt och nu på kvällen har jag ätit rågrut med ost.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

åt yogurt till frukost idag. och fiberrost med majonäs och stekt ägg till lunch/middag ca 56 gram kolhydrater tillsammans. blodsockret låg nu på 7,4 så jag märker ju att fler kolhydrater drar upp det även om det ändå är ett okej värde.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

åt ingen frukost eller ordentligt lunch idag men efter kl 12 låg blodsockret på 5,6 och nu ska jag snart äta gulaschsoppa, igen med kålrot istället för potatis. blir ca 15 gram kolhydrater per portion om man inte räknar med creme fraichen som jag inte kollat vad den innehåller än. blodsockret låg på 5,4 efter middagen idag.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10543
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

har ätit mer kolhydratsfattigt igen nu de senaste två dagarna. blodsockret ligger oftast runt 5,5-6.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Geta »

Ingen fara på taket.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply