Kolhydrats kollen.

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Martina »

mrsearlgray wrote: 12 Feb 2024, 20:43
Zoidar wrote: 12 Feb 2024, 19:48 Hur lågt är för lågt blodsocker?
tror det är under 4,0 om jag inte har fel.
Mitt fasteblodsocker ligger på 4.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10539
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

Åt yogurt till frukost/lunch idag ca 10 kolhydrater. sen åt jag lax med sötpotatis till middag ca 60-70 gram kolhydrater.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10539
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

Då kör vi igen... åt ingen frukost utan det blev yogurt med kanel stekt äpple till lunch istället vilket blir 25 gram kolhydrater. sen ska jag äta sista resterna av gulaschsoppan till middag vilket jag gissar ligger ungefär samma, runt 20 gram.

kommer nu dock inte vara riktigt lika strikt tror jag utan ska satsa på under 100 gram kolhydrater per dag men om jag känner mig själv så kommer jag väl landa runt 50-80 gram per dag som jag gjort innan. men tanken att inte vara lika strikt är där iallafall... :lol:
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Geta »

Var rädd att du hade tappat kontrollen. Yrväder tycker att vi kollar för mycket och för ofta.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10539
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

jag har tagit en kort paus från lchf men nu ska jag börja igen :)
kollar dock inte blodsockret lika ofta nu när jag vet vad det brukar ligga på efter vissa maträtter som tex frukosten där jag oftast bara äter lite yogurt. Men ska snart på möte med diabetessköterskan igen så nu i helgen måste jag mäta både innan och efter måltid i minst 3 dagar, måste skriva ner vad jag åt också vid varje mätning tydligen.
ska bli intressant att se hur långtidssockret ligger.
edit: sen tycker jag väl att det är bättre i långa ändan att mäta för ofta än att dra på sig massa följdsjukdomar som blir dyrare i längden för samhället... 🙃
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Geta »

Ja, det är bra att ha koll och intressant.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10539
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

ja precis. :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10539
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

åt rotfruktsgratäng med grillad kyckling idag och vet faktiskt inte hur många kolhydrater det kan ha varit i den måltiden. det konstiga var dock att mitt blodsocker var högre nu innan middagen än det var efter lunchen?? åt ingenting emellan så vet inte varför det blev så?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10539
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

tror den kommande veckan blir sista veckan med lchf... jag har tröttnat nu efter 3 månader. tycker mina recept blir så enformiga och det är inte lika kul att experimentera då. kollar lite på recept nu, bland annat på att göra lamm vindaloo och sen är jag jättesugen på potatis och purjolökssoppa. vill baka bröd också... plus att det är så dyrt.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Geta »

mrseargray,

Dina blodsockervärden är så låga att du kan unna dig att experimentera med god mat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 25 Feb 2024, 20:57 tror den kommande veckan blir sista veckan med lchf... jag har tröttnat nu efter 3 månader. tycker mina recept blir så enformiga och det är inte lika kul att experimentera då. kollar lite på recept nu, bland annat på att göra lamm vindaloo och sen är jag jättesugen på potatis och purjolökssoppa. vill baka bröd också... plus att det är så dyrt.
Har du testat 2-3 meals a day, no snacking?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10539
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

Geta: jo, ska äta upp kosten lite mer imorgon med diabetessjuksköterskan och se vad hon tycker.

Zoidar: jag har testat flera former av intermittent fasting och omad förut, blir tyvärr bara hungrig eller för besatt av maten och det slutar oftast med att jag stressäter...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Post Reply