Kolhydrats kollen.

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 26 Feb 2024, 15:33 Geta: jo, ska äta upp kosten lite mer imorgon med diabetessjuksköterskan och se vad hon tycker.

Zoidar: jag har testat flera former av intermittent fasting och omad förut, blir tyvärr bara hungrig eller för besatt av maten och det slutar oftast med att jag stressäter...
3mad har funkat väldigt bra för mig. Vill slå ett slag för det. Om du stressäter på 3mad är dina måltider för små. 8-)
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

jo jag vet, har ofta en tendens att vara för restriktiv därför lchf varit bättre eftersom jag inte räknar kalorier på samma sätt då... 🙃
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

eftersom mitt kolesterol nu var förhöjt så ska jag börja äta mera växt baserade "mejeri" produkter, har kollat på coop och de flesta har mycket mindre mättat fett och mer omättat fett i sig, men snäppet högre kolhydrater på vissa produkter men inte tillräckligt för att oroa mig.

får börja motionera ännu mer nu också och ska inkludera lite mer fibrer och kanske lite havre då det ska sänka kolesterolet.

för några år sedan åt jag nästan bara växt baserade "mejeri" produkter så kommer inte bli någon stor omställning direkt. ska äta mer lax och nötter också tyckte sköterskan då ett annat värde för blodfetter var för lågt, kommer inte ihåg vad det kallades.

men mindre kolhydrater har ju iallafall visat sig ha haft en stor påverkan på mitt långtidssocker så kommer nog hålla mig undan från för mycket vita kolhydrater som pasta, ris och vitt bröd men samtidigt lätta lite på restriktionerna kring kolhydrater.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

åt två avokado mackor med ägg igår på kvällen och har ändå gått ner i vikt och blodsockret låg bara på 5,5 efter mackorna trots att det var fiber rostbröd. :lol:
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

åt soja marinerad lax med sesambroccoli och lite chili bearnaisesås. kommer mäta blodsockret sen.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

blodsockret låg bara på 4,7. trots att jag hade 3 tsk honung i marinaden.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

Ska handla lite imorgon men kan inte bestämma mig om jag ska fortsätta med den strikta kolhydratsdieten eller om jag ska försöka gå mer åt medelhavsdieten. den ska vara bättre för kolesterolet men samtidigt inte snabba på viktnedgången på samma sätt som lchf/keto...
har några ideér iallafall inför veckans mat: avokadosallad, kronärtskocka pasta som jag ska ha imorgon för att unna mig, lax med broccoli och pumpa soppa. ska också köpa saker så jag kan göra en sallad som står i kylen tänkte jag. läste om en person som lyckades sänka sitt kolesterol genom att äta mer växtbaserade mejeriprodukter men min mamma säger att dom är dåliga och tjatar på mig....
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Geta »

Är det typ havremjölk?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

ja bland annat, får dock se om jag byter ut mjölken men tänkte byta ut yoghurten till nån växtbaserad som tex soygurt, dom är jättegoda. sen finns oatlys matgrädde som är väldigt bra också osv...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Zoidar »

En del säger att inte mättat fett ger sämre kolesterolvärden. De skyller oftast på kolhydrater och härdat vegetabiliskt fett. Har dock själv ingen erfarenhet.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Kolhydrats kollen.

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 02 Mar 2024, 21:47 En del säger att inte mättat fett ger sämre kolesterolvärden. De skyller oftast på kolhydrater och härdat vegetabiliskt fett. Har dock själv ingen erfarenhet.
jo jag vet, det är så splittrat inom kost"vetenskapen", har kollat flera studier och det finns bevis för att bägge sidor har en del rätt så kan inte bestämma mig. mamma håller ju på det mättade fettet. tyvärr tog dom inte och mätte kolesterolet när jag tog blodprov i december eller januari så kan inte se om det blivit bättre eller sämre sen jag började med lchf.... :(
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23236
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Kolhydrats kollen.

Post by Zoidar »

Typiskt! :|
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply